[cat] Els conflictes són un element que permeen els esdeveniments i processos
històrics que es tracten al currículum de 3r i 4t d’ESO d’Història i Geografia.
Aquest treball planteja implementar l’estructura dels cercles restauratius per
tractar diferents conflictes al llarg de l’Època Contemporània. Usar les pràctiques
restauratives com a una eina per analitzar conflictes històrics pot tenir un doble
benefici. En primer lloc, tractar conflictes històrics des d’un punt de vista
restauratiu pot ésser un procés que ajudi a desenvolupar habilitats com l’anàlisi,
l’esperit crític, la reflexió sobre problemes estructurals de les societats tractades
i una vinculació amb el present. Paral·lelament, en usar pràctiques restauratives,
també es treballen aspectes que poden permetre millorar la convivència dins
l’aula i la cohesió de grup. Aquests beneficis també es poden lligar amb les
competències específiques del currículum de Geografia i Història dels cursos de
3r i 4t d’ESO1
, sobretot en les C.E. 2.1. i 2.2. que mencionen el fet d’explicar
problemes del passat i conflictes del món actual i la C.E. 5.2. que té com a un
dels objectius la resolució pacífica de conflictes.
Tractar i analitzar conflictes històrics és una oportunitat per a desenvolupar
eines d’anàlisi, així com fomentar la diversitat de perspectives sobre un mateix
conflicte i, degut a que els conflictes afecten a diferents àmbits dels grups
humans, també és una oportunitat per a introduir una mirada i un anàlisi de caire
transversal i multidisciplinari. Afegint-hi les pràctiques restauratives com a
instrument d’anàlisi, es podria afegir una altra dimensió a l’estudi de conflictes
històrics. A més a més, es podrien fomentar unes condicions i eines que podrien
ajudar a l’alumnat a millorar la convivència i a resoldre conflictes en altres àmbits
del seu entorn