[eng] This master’s thesis presents a bibliometric review and a map of the intellectual
and conceptual structure of the research on distance learning and e-learning. The
purpose of this paper focuses on several fields of research and offers a
comprehensive approach, on how e-learning has been approached. Using
various bibliometric techniques of productivity and graphic mapping, this
document assesses the evolution research has experienced, the most productive
authors, the most influential, and the research topics that have been addressed
since distance learning in the seventies until the forced implementation of on-line
learning during the pandemic. The findings reveal that the publication of papers
has increased exponentially over the last 20 years, highlighting the evolution of
topics. Among other contributions of this work, we can highlight that it offers the
intellectual, social, and conceptual structure of the research over a long period of
time, gathering the growing literature of research progress on e-learning.
[spa] Este trabajo de fin de máster presenta una revisión bibliométrica y mapeo de la
estructura intelectual y conceptual de la investigación sobre aprendizaje a
distancia y e-learning. El propósito de este trabajo se centra en varios campos
de investigación y ofrece un enfoque global, sobre cómo se ha abordado el elearning. Utilizando diversas técnicas bibliométricas de productividad y mapeo
gráfico, se evalúa la evolución que ha experimentado la investigación, los
autores más productivos, los más influyentes y los temas de investigación que
se han abordado desde la enseñanza a distancia en los años setenta hasta la
implantación forzosa de la enseñanza on-line durante la pandemia. Los
resultados revelan que la publicación de trabajos ha aumentado
exponencialmente en los últimos 20 años, lo que pone de manifiesto la evolución
de los temas. Entre otras contribuciones de este trabajo, podemos destacar que
ofrece la estructura intelectual, social y conceptual de la investigación durante
un largo período de tiempo, recogiendo la creciente literatura de los avances de
la investigación sobre e-learning.