Proposta didàctica per a l’ensenyament de la Química a través dels polímers que ens envolten

Show simple item record

dc.contributor Nadal Riera, Margarita
dc.contributor.author Galmés Sureda, Bartomeu
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-04-07T12:52:25Z
dc.date.issued 2024-06-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169817
dc.description.abstract [cat] La utilització dels polímers en la civilització data de milers d'anys enrere amb materials naturals com la seda, el cotó o la llana. No obstant això, la seva definició per part de Staudinger el 1920 va millorar la comprensió que es tenia i en va revolucionar la seva recerca. Aquesta definició va permetre l'estudi detallat dels polímers naturals i el disseny de polímers sintètics, iniciant un creixement exponencial en aquest camp que ha transformat el món. No obstant, tot i estar envoltats de polímers, sovint es desconeix el paper fonamental de la química en la seva obtenció i propietats. La societat té dificultats per relacionar el que ha après en assignatures com a Física i Química amb la vida quotidiana, especialment a Química, que es percep com una ciència confinada a laboratoris. Aquest treball constitueix una proposta didàctica que consta de deu activitats adreçades a aconseguir un aprenentatge contextualitzat de la química dels polímers alhora que persegueix un canvi en la percepció dels alumnes sobre la química a través del reconeixement del paper que ha jugat aquesta ciència a l’hora de conformar la societat actual. A més, la temàtica dels polímers es pot connectar amb altres assignatures com biologia, a través de polímers naturals com àcids nucleics i proteïnes, o amb tecnologia, estudiant les propietats dels materials. També es pot destacar la importància del reciclatge i la preservació del medi ambient, presentant solucions científiques com els polímers biodegradables. Finalment, es presenten algunes línies de recerca recents on els polímers juguen un paper fonamental i on permeten la millora de materials o de les seves aplicacions. Això permet que els alumnes vegin que la ciència no és un espai tancat sinó una cadena en constant construcció on la creativitat i la feina que es fa avui permet continuar afegint peces per construir el demà ca
dc.format application/pdf ca
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Polímers ca
dc.subject.other Quotidianitat ca
dc.subject.other Quimiofòbi ca
dc.title Proposta didàctica per a l’ensenyament de la Química a través dels polímers que ens envolten ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:54:17Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2100-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics