[cat] Les Illes Balears són una terra que, degut a les seves particularitats i context
territorial, compten amb una Història afaiçonada per singularitats i
versemblances, al mateix temps que es determina per un seguit de
semblances, relacions i lligams forts entre elles mateixes. Tot això ha donat a
unes illes amb un fort caràcter i unes senyes que presenten una idiosincràsia
pròpia i diferent, prou versemblant, per la seva part, per a reclamar uns espais
en els que els seus ciutadans i ciutadanes puguin aprendre i comprendre la
pròpia Història. Així doncs, esdevé una necessitat la formació de qualitat i plena
de l’alumnat arreu les Balears d’allò que els hi és més proper, conegut.
Per aquest motius, seguint aquest valor educatiu de la Història, es fa ús
de la història comparada, com a recurs pedagògic de la ciència històrica per a
l’estudi arreu les Illes Balears del pensament crític, la consciència històrica, la
investigació i selecció d’informació, el raonament i la reflexió d’aquelles
semblances i singularitats pròpies de la Història. Sent així, aquesta pràctica
històrica, per una part, vol que l’alumnat prengui cura de la nostra identitat, la
llengua i ,a cultura, la territorialitat i el llegat dels homes i dones que han viscut
abans de nosaltres, i, d’altra banda, la valoració positiva de la multiculturalitat i
la diversitat des de la Història i la feina a les aules.
Llavors, la proposta del Treball de Fi de Màster esdevé en el treball de la
Història de les Illes Balears a partir de la història comparada, acostada a
l’alumnat des dels tallers, que permeten fugir de les metodologies clàssiques i
encaminar-se a la innovació pedagògica, amb la voluntat d’esdevenir quelcom
que avança cap a la motivació, inclusió i l’aprenentatge significatiu. L'objectiu
és la dotació de l’alumnat d’un coneixement sobre el seu entorn, la
sensibilització amb el patrimoni i l’herència històrica, artística i cultural, la
valoració del passat material i immaterial, el foment i l’interès per la Història;
amb la finalitat de donar eines per a una ciutadania activa, sensible i
participativa, amb valors democràtics, d’igualtat, crìtica i conscient
[eng] The History of the Balearic Islands has been shaped by singularities and
verisimilitudes due to its peculiarities and territorial context. At the same time, it
is framed by a series of similarities, strong relationships, despite their insularity,
and historical processes that surround them. All these factors have contributed
to the islands strong character and their own idiosyncrasies, which allow for a
space to be created for their inhabitants to learn and understand their History.
Therefore, comprehensive quality training for students throughout the islands in
what is closest to their identity and what is known to them becomes a necessity.
For this reason, along with this educational value of History, comparative history
will be used as a pedagogical resource of historical science to study throughout
the islands critical thinking, historical awareness, research and selective
information, reasoning and the reflection on those similarities and singularities
that are typical of History. This historical practice, on the one hand, want
students to care for our identity, language and culture, territoriality and the
legacy of our ancestors; and, on the other hand, the positive assessment of
multiculturalism and diversity from History to the classroom.
Then, the proposal for this master’s thesis becomes a work on the History of the
Balearic Islands based on comparative history, brought to the students through
workshops that will allow them to escape from classic methodologies and head
towards pedagogical innovation, with the intention to advance towards
motivation, inclusion and meaningful learning. The aim is to provide students
with an extensive knowledge of their environment, awareness of heritage and
historical, artistic and cultural heritage, an assessment of the material and
immaterial past, and the promotion of their interest in History; with the final
purpose of providing tools for an active, sensitive and participatory citizenry,
with democratic, equal, critical and conscious values