[cat] En l’entorn social actual hi tenen un paper essencial les noves tecnologies,
les quals esdevenen en amatents canvis diaris que exposen la seva acció sobre
molts àmbits, entre aquests, en l’àmbit de les relacions socials.
La constant evolució de les relacions socials deguda a l’efecte de les
noves tecnologies genera nous conjunts de símptomes a nivell individual que
presenten el seu efecte en el rendiment acadèmic. Entre aquests hi trobem la
Síndrome FoMO, de l’anglès “Fear of Missing Out”, traduit com por a perdre’s
quelcom que succeeixi en l’entorn personal pròxim.
Les relacions entre iguals resulten un aspecte essencial durant el període
de l’adolescència, en conseqüència desenvolupen un paper cabdal dintre del
context educatiu que s’ha de tenir present en la tasca quotidiana del departament
d’orientació.
El present treball pretén definir en el context i analitzar aquest fenomen
de caire social per tal de disseniar una proposta d’intervenció basada en la
prevenció selectiva des del departament d’orientació dintre del context de l’acció
tutorial que permeti minimitzar les conseqüències negatives presents, o prevenirles entre el col·lectiu d’adolescents que cursen 3er i 4rt d’Educació Secundària
Obligatòria (ESO). Col·lectiu que per les seves característiques a nivell personal,
social i ambiental es troben en situació d’especial risc respecte als
comportaments addictius. Per altra banda, aquesta proposta d’intervenció té es
troba destinada a conscienciar i oferir eines als membres de la comunitat
educativa (familiars i docents) per tal de mitigar les conseqüències envers
aquesta problemàtica debutant entre el col·lectiu adolescent