L'alfabetització crítica aplicada a les relacions de poder entre llengües: una proposta per a secundària i batxillerat

Show simple item record

dc.contributor Garau Borràs, Pere
dc.contributor.author Pericàs Núñez, Alexandre
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2025-04-14T12:35:55Z
dc.date.issued 2023-06-13
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170002
dc.description.abstract [cat] La situació social de la llengua catalana revela que, probablement, no s’ha posat prou en pràctica l’aplicació dels continguts de sociolingüística de l’educació obligatòria i postobligatòria. Tot i que la postura i el diàleg crítics en relació amb alguns eixos de relacions de poder comencen a formar part del currículum educatiu, encara s’ha aprofundit molt poc en l’eix de llengua com a element essencial de valors com la defensa de la diversitat, la justícia o l’equitat. Aquesta proposta consisteix en trenta-set activitats que fan èmfasi en el treball competencial de la sociolingüística i, més concretament, de les relacions de poder entre llengües. L’objectiu és que, mitjançant la consciència lingüística, l’alfabetització i el multilingüisme crítics, els aprenents acabin dominant la lectoescriptura crítica autònoma i assoleixin una postura crítica permanent que els empoderi com a membres de la societat capaços d’analitzar les relacions de poder existents (entre llengües i d’altra mena) i de qüestionar-les i canviar-les, si ho desitgen. Les activitats estan distribuïdes en un itinerari de sis etapes que van d’allò que és més personal i bàsic a allò que és més social i complex: 1. Experiències vitals com a porta d’entrada; 2. Texts per a la iniciació; 3. Desbaratament del lloc comú; 4. Consideració de múltiples punts de vista; 5. Focus en l’aspecte sociopolític; i 6. Acció per promoure la justícia social. Les activitats exploren múltiples metodologies i es fonamenten en l’anàlisi crítica del discurs, la recerca, la reflexió, la interacció amb la comunitat i el debat i el diàleg, entre altres pràctiques socials crítiques. La proposta no pretén ser autoconclusiva, sinó un convit per a la comunitat educativa i acadèmica a l’exploració de més activitats, metodologies i continguts entorn de la relació de poders entre llengües dominants i minoritzades amb finalitats pedagògiques. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject 81 - Lingüística i llengües ca
dc.subject.other Sociolingüística ca
dc.subject.other Pedagogia crítica ca
dc.subject.other Relacions de poder ca
dc.subject.other Llengües minoritzades ca
dc.subject.other Empoderament crític ca
dc.title L'alfabetització crítica aplicada a les relacions de poder entre llengües: una proposta per a secundària i batxillerat ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.date.updated 2024-06-03T11:24:32Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics