dc.contributor |
Garau Borràs, Pere |
|
dc.contributor.author |
Pericàs Núñez, Alexandre |
|
dc.date |
2023 |
|
dc.date.accessioned |
2025-04-14T12:35:55Z |
|
dc.date.issued |
2023-06-13 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/170002 |
|
dc.description.abstract |
[cat] La situació social de la llengua catalana revela que, probablement, no s’ha posat
prou en pràctica l’aplicació dels continguts de sociolingüística de l’educació
obligatòria i postobligatòria. Tot i que la postura i el diàleg crítics en relació amb
alguns eixos de relacions de poder comencen a formar part del currículum
educatiu, encara s’ha aprofundit molt poc en l’eix de llengua com a element
essencial de valors com la defensa de la diversitat, la justícia o l’equitat. Aquesta
proposta consisteix en trenta-set activitats que fan èmfasi en el treball
competencial de la sociolingüística i, més concretament, de les relacions de
poder entre llengües. L’objectiu és que, mitjançant la consciència lingüística,
l’alfabetització i el multilingüisme crítics, els aprenents acabin dominant la
lectoescriptura crítica autònoma i assoleixin una postura crítica permanent que
els empoderi com a membres de la societat capaços d’analitzar les relacions de
poder existents (entre llengües i d’altra mena) i de qüestionar-les i canviar-les, si
ho desitgen. Les activitats estan distribuïdes en un itinerari de sis etapes que van
d’allò que és més personal i bàsic a allò que és més social i complex: 1.
Experiències vitals com a porta d’entrada; 2. Texts per a la iniciació; 3.
Desbaratament del lloc comú; 4. Consideració de múltiples punts de vista; 5.
Focus en l’aspecte sociopolític; i 6. Acció per promoure la justícia social. Les
activitats exploren múltiples metodologies i es fonamenten en l’anàlisi crítica del
discurs, la recerca, la reflexió, la interacció amb la comunitat i el debat i el diàleg,
entre altres pràctiques socials crítiques. La proposta no pretén ser
autoconclusiva, sinó un convit per a la comunitat educativa i acadèmica a
l’exploració de més activitats, metodologies i continguts entorn de la relació de
poders entre llengües dominants i minoritzades amb finalitats pedagògiques. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
373 - Ensenyament primari i secundari |
ca |
dc.subject |
81 - Lingüística i llengües |
ca |
dc.subject.other |
Sociolingüística |
ca |
dc.subject.other |
Pedagogia crítica |
ca |
dc.subject.other |
Relacions de poder |
ca |
dc.subject.other |
Llengües minoritzades |
ca |
dc.subject.other |
Empoderament crític |
ca |
dc.title |
L'alfabetització crítica aplicada a les relacions de poder entre llengües: una proposta per a secundària i batxillerat |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.date.updated |
2024-06-03T11:24:32Z |
|
dc.date.embargoEndDate |
info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01 |
|
dc.embargo |
2050-01-01 |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
|