[cat] L’objectiu principal d’aquest estudi fou analitzar les diferències d’hàbits de
pràctica d’activitat física i la relació amb l’expedient acadèmic de l’alumnat del 4t
curs d’Educació Secundària Obligatòria en funció del sexe i tipus d’activitat física
practicada. En aquesta investigació hi varen participar 41 alumnes de 15 i 16
anys, 18 del sexe masculí i 23 del sexe femení. Els hàbits i la tipologia d’activitat
física fou analitzada a través de la resposta a un qüestionari sobre els hàbits de
pràctica d’activitat física en adolescents (modificació del PARQ-A). El rendiment
acadèmic es va valorar, per una banda, mitjançant la mitjana aritmètica de les
qualificacions de l’expedient acadèmic de l’alumnat i, per altra banda, tenint en
compte les notes obtingudes a diferents assignatures. Els resultats obtinguts en
el present estudi mostren que, en general, l’alumnat no compleix amb les
recomanacions internacionals d’activitat física. A més, existeixen diferències en
el temps de pràctica (menor en les al·lotes) i el tipus d’esport practicat entre les
al·lotes i els al·lots. També s’ha pogut concloure que existeix una relació positiva
entre el número d’hores d’activitat física i el rendiment acadèmic, variant
depenent del tipus d’esport practicat (major en aquells que practiquen esports
d’equip). Les notes de les assignatures de Matemàtiques, Història i Geografia,
Català i Anglès són millors en aquell alumnat que fa més hores d’activitat física.
Així, es presenta una proposta per augmentar el temps de pràctica d’activitat
física de l’alumnat des del centre educatiu a través de dues estratègies: “patis
actius” i “pauses actives”.