[cat] L’actualitat a les aules és la diversitat, és a dir, ens trobem alumnes amb
diferents interessos, necessitats, preferències, cultures, emocions, capacitats i,
també, diferents ritmes d’aprenentatge.
Fins aleshores, el sistema educatiu havia dut a terme la integració dels
alumnes, la qual se centrava en les seves alteracions i les limitacions amb la
finalitat de reduir la diversitat i aconseguir una homogeneïtat. Amb l’arribada de
la nova llei educativa es pretén dur a terme la inclusivitat. Aquesta inclusivitat
se centra en les capacitats i les potencialitats dels alumnes. La diversitat resulta
enriquidora i les aules compten amb alumnes amb necessitats específiques de
suport educatiu (NESE) i amb alumnes amb necessitats educatives especials
(NEE). Aquesta heterogeneïtat permet que els alumnes puguin aprendre uns
dels altres. Ara bé, per a poder dur a terme l’ensenyament-aprenentatge és
necessari que els professors coneguin els seus alumnes, que apliquin
metodologies actives i que afavoreixin l’autoregulació dels alumnes.
En aquest treball ens centrarem en l’ensenyament-aprenentatge de la matèria
d’Economia de 1r de Batxillerat Social amb l’aplicació de les metodologies
actives com són l’aprenentatge cooperatiu i l’aprenentatge basat en jocs, de
forma que aconseguint un estat emocional positiu es fomenti la motivació
intrínseca, s’afavoreixi l’autoaprenentatge i, a més, que els alumnes aprenguin
a fer un bon ús de les TIC.
Per a l'aprenentatge basat en jocs es prepara un repte anomenat EconoCracks.
Aquest repte serà a escala d’aula i consistirà a la creació de dos jocs de
caràcter econòmic: un d’ells sobre l’economia de mercat i l’altre sobre la nova
economia. La metodologia emprada per a crear aquests jocs serà
l’aprenentatge cooperatiu. El primer joc que creïn l’hauran d’explicar a alumnes
d’ESO i posar-lo en pràctica setmanalment al temps del pati, durant el mes de
juny, a un espai anomenat EconoEsplai.