[cat] La socialització en les normes de gènere a través del desenvolupament d’una
masculinitat basada en la imposició de la violència i la dominació per part del
gènere masculí es considera un obstacle a la convivència pacífica dins dels
centres educatius, ja que, aquesta forma de viure la masculinitat duu implícita
una sèrie de conseqüències negatives per a la persona i el seu entorn. Per
aquest motiu, s’han de dirigir els esforços cap al desenvolupament de noves
formes de masculinitats més respectuoses i igualitàries.
Per tant, es proposa un programa d'intervenció amb el fi ja esmentat el qual està
dirigit als adolescents des dels dotze fins als setze anys que estiguin cursant
l'Educació Secundària Obligatòria. Aquesta intervenció està basada, d'una
banda, en un marc teòric elaborat a través d'una metodologia de recerca
sistemàtica i en un marc normatiu amb la finalitat de donar les pautes d'acció i,
d'altra banda, s'inspira en 5 programes basats en l'evidència els quals tenen com
a fi millorar la convivència, la prevenció de conductes addictives, la superació de
les normes de gènere i la reducció de la violència.
Així, el programa el qual s’insereix dins del Pla d’Acció Tutorial té com a objectiu
principal reduir els estereotips de gènere i augmentar la igualtat entre sexes
mitjançant el desenvolupament de les Noves Masculinitats Alternatives, i planteja
12 activitats per dur a terme amb l’alumnat i 4 activitats per realitzar amb el
professorat i les famílies. Per tal d’assegurar l’adequació i la pertinença de la
intervenció es proporciona una sèrie d’instruments d’avaluació del programa en
si mateix i del grau d’assoliment dels objectius per part dels participants.
Finalment, es presenten unes conclusions referents a aquest treball a les quals
es destaquen les implicacions per a la pràctica, les limitacions pròpies i el nivell
d’acompliment dels objectius plantejats i de les competències pròpies de l’estudi
del Màster en l’especialitat d’Orientació Educativa.
[eng] Socialization in gender norms through the development of masculinity based on
the imposition of violence and domination by men is seen as an obstacle to
peaceful coexistence within educational establishments, as this way of living
masculinity has implied several negative consequences for the person and his or
her environment. For this reason, efforts must be directed towards developing
new forms of more respectful and egalitarian masculinities.
An intervention programme is therefore proposed for the purpose already
mentioned, which is aimed at adolescents from the age of 12 to the age of 16
who are undergoing compulsory secondary education. This intervention is based,
on the one hand, on a theoretical framework drawn up by means of a systematic
research methodology and a regulatory framework in order to provide the
guidelines for action and, on the other, on five evidence-based programmes
aimed at improving coexistence, the prevention of addictive behaviour, the
overcoming of gender standards and the reduction of violence.
Thus, the programme that is part of the Tutorial Action Plan aims to reduce
gender stereotypes and increase gender equality through the development of
New Alternative Masculinities, and plans 12 activities to be carried out with
students and 4 activities to be carried out with teachers and families. To ensure
the adequacy and membership of the intervention, a number of instruments are
provided to evaluate the programme itself and the degree to which the
participants achieve the objectives.
Finally, conclusions are presented concerning this work, which highlight the
practical implications, the own limitations and the level of performance of the
objectives set and the competences of the Master's degree study in the
specialisation of Educational Guidance.