[cat] En el context actual, la sostenibilitat i la justícia social es fan de cada vegada més
importants, especialment des de la redacció i aprovació dels Objectius de
Desenvolupament Sostenible, que actuen com a motor del canvi cap a una
societat més justa i sostenible des del punt de vista mediambiental, social i
econòmic. Això requereix un nou enfocament educatiu per dotar als estudiants
d'un conjunt divers d'habilitats per prosperar en aquest context canviant.
Dins aquesta nova realitat esdevé necessari implementar noves fórmules com
l'Aprenentatge Servei, que demostra ser una valuosa eina per a l'aprenentatge
basat en competències i la formació d’una ciutadania activa. Aquesta
metodologia té un gran potencial per formar persones, ja que implica el treball en
equip, el compliment de les responsabilitats i la participació en projectes que
incideixen en necessitats socials reals.
Per això, aquest treball presenta una proposta d'Aprenentatge Servei per ajudar
a persones en situació d’atur, especialment a aquells col·lectius amb dificultats
d’inserció laboral. A partir dels continguts curriculars del mòdul Recursos
Humans i Responsabilitat Social Corporativa del CFGS d’Administració i
Finances, tot aprofitant la proximitat i confiança que poden proporcionar els
nostres alumnes, treballarem per oferir un servei basat en compartir
coneixements i ajudar a persones dels col·lectius esmentats a afrontar el procés
de selecció de personal amb èxit. Ja que, aquests sectors de la població, tot i els
valuosos serveis que ofereixen altres entitats i les Administracions Públiques,
sovint en desconfien, ja sigui perquè les desconeixen o perquè proporcionen
informació complexa i de difícil comprensió.
A partir de les recomanacions de diversos autors, s'ha dissenyat l'ApS basat en
el treball en equip, tot fomentant la implicació i motivació, promovent la
investigació autònoma dels alumnes i fent-los afrontar una sèrie de fases on han
d’elaborar material digital, presentar-lo a altres grups, difondre'l amb l'ajuda dels
col·laboradors comunitaris, resoldre consultes mitjançant una bústia de contacte,
assistir a les persones interessades en la recerca de feina i orientar-los cap altres
entitats, tot facilitant el contacte d’aquestes persones amb el mercat laboral.
[eng] In the current context, sustainability and social justice are becoming increasingly
important, especially since the adoption of the Sustainable Development Goals,
wich act as a catalyst for change towards a fairer and environmentally, socially,
and economically sustainable society. This requires a new approach to education
that equips students with a diverse set of skills to thrive in this changing context.
In this new reality, it is necessary to implement new approaches such as servicelearning, which proves to be a valuable tool for competency-based learning and
the formation of an active citizenship. This methodology has great potential for
shaping people as it involves teamwork, fulfilling responsibilities, and participating
in projects that address real social needs.
Therefore, this work presents a proposal for Service-Learning to assist
unemployed people, especially those facing difficulties in finding employment.
Building upon the curricular content of the Human Resources and Corporate
Social Responsibility module of the Administration and Finance HNC. Taking
advantage of the proximity and trust that our students can provide, we will work
to offer a service based on sharing knowledge and helping people from the
mentioned groups to successfully face the job search process. Despite the
valuable services offered by other organizations and public administrations, these
population often distrust them, either due to lack of awareness or because they
provide complex and hard-to-understand information.
Based on recommendations from various authors, the Service-Learning has been
designed based on teamwork, while fostering student involvement and
motivation, promoting autonomous research, and guiding them through some
phases where they develop digital materials, present them to other groups, share
with the help of community collaborators, solve questions through a contact
mailbox, assist interested to face the staff selection and guide them towards other
entities, facilitating their connection with the job market.