[cat] Actualment l’ús de les noves tecnologies s’ha convertit en un element essencial
tant per a l’estudiant com per al docent, fent d’elles una eina indispensable per
al dia a dia. És així que la presencia de les TIC en l’àmbit educatiu és fonamental
per poder connectar amb l’alumnat i les seves necessitats.
Així mateix, un dels objectius de l’escolarització és formar als estudiants
per a que puguin ser futurs ciutadans, amb una mentalitat integradora i
progressista, exercint amb consciencia, personalitat i esperit crític actes tan
bàsics, com necessaris, com és el fet d’anar a votar per a elegir al pròxim dirigent
del país.
Aleshores, tenint a mà aquestes noves tecnologies, noves formes de
comunicació, etc. se li pot donar ús per a arribar a tots els alumnes i augmentar
el seu esperit crític, de raonament i aprenentatge, arribant i adaptant-se a les
necessitats dels estudiants i motivant-los en el procés.
Llavors, amb el present Treball Final de Màster s’ha dissenyat una
intervenció professional que ajunta una proposta educativa amb l’aplicació de les
noves formes de comunicació, com és en aquest cas el podcast, com a eina
innovadora, veient com pot afectar a la motivació, integració i aprenentatge de
l’alumnat i enfocant-la en l’àmbit de la política, dintre la matèria de Geografia i
Història a secundària. Aquesta proposta s’ha dissenyat a partir de la Llei orgànica
del 3/2020, de 29 de desembre (LOMLOE, 2020), concretament d’acord al Decret
32/2022, d’1 d’agost.
Per tant, s’han plantejat una proposta, en la que és fa ús de les noves
tecnologies, el diàleg, el debat, l’opinió i el pensament crític i, en concret, una
activitat final on les noves formes de comunicació, com aquest cas ha estat el
podcast, donant cabuda a la motivació, sensibilització i estimulació de l’interès
de l’alumnat cap els temes tractats. Aquests recursos a l’aula han donat la
possibilitat de que l’estudiant no tan sols entengués millor con funciona el sistema
polític, sinó que també es pogués fer una idea pròpia sobre aquest.
[eng] Nowadays, the use of new technologies has become an essential element
for both students and teachers, making them an indispensable tool for everyday
life. Thus, the presence of ICT in education is essential to be able to connect with
students and their needs.
Likewise, one of the objectives of schooling is to train students to be future
citizens, with an inclusive and progressive mentality, exercising with conscience,
personality and critical spirit acts as basic as necessary, such as going to vote to
elect the next leader of the country.
So, having these new technologies, new forms of communication, etc. at
hand can be used to reach all students and increase their critical spirit, reasoning
and learning, reaching and adapting to the needs of the students and motivating
them in the process.
Hence, with this Master's Final Project we have designed a professional
intervention that brings together an educational proposal with the application of
new forms of communication, in this case the podcast, as an innovative tool,
seeing how it can affect the motivation, integration and learning of students and
focusing it on the field of politics, within the subject of Geography and History in
secondary school. This proposal has been designed on the basis of the Organic
Law 3/2020 of 29 December (LOMLOE, 2020). in particular as from Decree
32/2022 of 1 August.
Therefore, a proposal has been put forward, which makes use of new
technologies, dialogue, debate, opinion and critical thinking and, specifically, a
final activity where new forms of communication, as in this case has been the
podcast, have been used to motivate, raise awareness and stimulate the interest
of students in the topics covered. These classroom resources have enabled
students not only to better understand how the political system works, but also to
develop their own ideas about it.