[cat] El present treball parteix de l'anàlisi de les bases teòriques del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) dins el context de l’educació inclusiva, per tal de millorar l'accessibilitat, la inclusió, l’equitat i la qualitat del procés educatiu de l’educació primària. Amb l’objectiu de dissenyar una proposta sense barreres i promoure un entorn d’aprenentatge motivador que millori l’autoestima dels educands s’ha dissenyat una intervenció per un grup de 25 alumnes d’un centre públic de Mallorca. La proposta s’ha emmarcat dins les àrees de coneixement del medi natural, social i cultural, educació artística i matemàtiques, i ha estat presentada en forma de repte a l’alumnat: “Podem construir un museu dels romans?”, per tal d’investigar sobre els romans i com s’organitzen els museus. Han estat utilitzades múltiples formes de representació, expressió i motivació, així com metodologies on l’alumnat sigui l’agent actiu i es treballi cooperativament. S’ha determinat que el DUA afavoreix la motivació i l’autoestima, encara que té certes limitacions com les experiències prèvies de l’alumnat, la falta l’autonomia en la presa de decisions i l’habilitat dels docents per fomentar dita autonomia. Per a futures línies d’investigació se suggereix dur a terme intervencions on s’utilitzin instruments d’avaluació per validar la seva efectivitat, proporcionant així dades empíriques que fonamentin la implementació del DUA.
[eng] This investigation is based on the analysis of the theoretical foundations of Universal Design for Learning (UDL) within the context of inclusive education, in order to improve accessibility, inclusion, equity and quality of the educational process in primary education. With the aim of designing a proposal without barriers and to promote a motivating learning process that improves the self-esteem of students, an intervention has been designed for a group of 25 students from a public school in Mallorca. The proposal was framed within the areas of environmental knowledge, plastic arts and mathematics, and was presented in the form of a challenge to the pupils: ‘Can we build a museum of the Romans?’, to investigate about the Romans and what museums are like. Multiple forms of representation, expression and motivation have been used, as well as methodologies where the students are the active agents and work cooperatively. It has been determined that it promotes motivation and
self-esteem, although it has certain limitations such as the students‘ previous experiences, the lack of autonomy in decision-making and the teachers’ ability to encourage this autonomy. For future lines of research, it is suggested to carry out interventions evaluated with assessment instruments to validate their effectiveness, thus providing empirical data to support the implementation of UDL.