[cat] A l'era digital en què vivim, els joves s'han convertit en un grup de risc preocupant
pel que fa al desenvolupament d'addiccions a les tecnologies, i per tant esdevé
de vital importància el plantejament de propostes d’intervenció que puguin oferir
eines preventives envers l’addicció als dispositius electrònics des de l’àmbit
escolar. Aquest treball de Final de Màster presenta una proposta educativa que
té l’objectiu principal d’estudiar els riscos relacionats amb aquestes addiccions
en els adolescents de manera paral·lela als potencials beneficis d’utilitzar les
Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) a les aules per fomentar
el seu aprenentatge. Més concretament, el projecte es planteja per a
l’assignatura de Biologia i Geologia al curs de 3r d’ESO, i considera diferents
eines metodològiques per optimitzar el procés d’ensenyament-aprenentatge i
afavorir l’assoliment dels continguts i les competències. A més, l’equip docent i
els familiars també són contemplats. Per una part, es pretén contribuir a la
formació i capacitació del professorat quant a l’ús adequat de les TIC a les aules
per assolir els beneficis que s’han demostrat que aquestes poden tenir en
l’aprenentatge dels alumnes. Per una altra part, s’espera sensibilitzar-los,
juntament amb les famílies, sobre el reconeixement de les senyals d’alarma que
poden indicar una addicció, així com del seu possible paper com a factor de risc
i protecció envers al seu desenvolupament. L’avaluació d’aquesta proposta
pretén que els propis alumnes siguin conscients del seu procés d’aprenentatge,
que també serà qualificat pel docent, així com permetre que el mateix professorat
prengui consciència de l’eficiència del disseny plantejat i pugui fer propostes de
millora.