[cat] La realització d'aquest treball pretén realitzar un anàlisi de la pràctica
docent inclusiva, on es detecten les necessitats formatives per a la implantació
dels models inclusius, per elaborar una proposta didàctica. Aquesta necessitat
formativa ha estat detectada a través d'una recerca bibliogràfica. Per aquesta raó
s'ha utilitzat l'aplicació de dos instruments de recollida d'informació,
concretament un qüestionari per a obtenir la quantitat més gran d'informació
possible, on participaren 37 docents de l'etapa d'Educació Secundària
Obligatòria, i una checklist per a verificar si les metodologies educatives del
centre on es basa la proposta, compleixen amb els principis del DUA i RTI. Els
resultats mostraren com els docents manifestaven el seu desconeixement
respecte a models inclusius i recursos útils per a la seva implantació. D'aquesta
manera, la finalitat de la proposta educativa consisteix en la dotació de pautes i
materials pràctics que facilitin l'aplicació conjunta dels dos models inclusius. En
aquesta proposta educativa, la figura de l'orientador adopta un rol actiu, no com
a un assessor extern del procés, sinó com un agent implicat en totes les fases
d'aplicació contribuint al desenvolupament professional de tota la comunitat
educativa. Les conclusions, una vegada realitzada la investigació, mostren com
la formació en models inclusius per part dels docents és insuficient en
comparació a la normativa vigent, així com la necessitat d'un programa pautat
per a l'aplicació d'aquests models que faciliti la intervenció educativa.