[cat] Aquest treball de final de màster proposa la implementació dels clubs
escolars musicals als instituts amb l’objectiu de fomentar l'autonomia dels
alumnes i enriquir el seu temps d'oci a través d'activitats musicals durant el
temps del pati. A partir de l’estudi del sistema de clubs escolars japonesos, es
dissenya una proposta compatible amb el sistema educatiu espanyol i els
instituts de les Illes Balears. Es parteix de la realitat de l’IES Santa Maria, cosa
que permet tenir una idea de la viabilitat i els beneficis d’aquesta proposta. Els
objectius específics són: aprofundir en el funcionament dels clubs escolars
japonesos; prototipar un disseny educatiu al voltant dels patis actius orientat al
foment de l’autonomia; i dissenyar instruments per valorar l’efectivitat d’aquesta
proposta en termes de millora d’autonomia de l’alumnat. La metodologia inclou
una revisió de la literatura sobre les característiques de l'adolescència, la
importància de l'autonomia en l'educació secundària, i les habilitats blanes, així
com una anàlisi dels clubs escolars japonesos i la seva possible adaptació al
sistema educatiu espanyol. El disseny de la proposta es descriu en diverses
fases que especifiquen les activitats, els recursos necessaris, i les estratègies
d'implementació. L’estudi i anàlisi realitzats suggereixen que els clubs temàtics
poden oferir un entorn favorable per al desenvolupament de l'autonomia i altres
habilitats socials i emocionals dels estudiants. Les conclusions indiquen que el
disseny proposat compleix amb els objectius inicials plantejats, la qual cosa
proporciona una base sòlida per a la implementació i avaluació futura.
Posteriors línies de recerca podrien incloure la implementació pràctica
d'aquesta proposta en diverses escoles per avaluar-ne l'impacte real, així com
l'adaptació i personalització dels clubs temàtics segons les necessitats i
interessos específics dels estudiants en diferents contextos educatius.
[eng] This master's thesis proposes the implementation of musical school clubs
in secondary schools to foster students' autonomy and enrich their leisure time
through musical activities during recess. Inspired by the Japanese school club
system, the proposal is adapted to the Spanish educational context and the
schools in the Balearic Islands, using the IES Santa Maria as a reference to
gauge the feasibility and benefits of this initiative. The specific objectives of the
proposal include: exploring the performance of Japanese school clubs,
prototype an educational design focused on active recess to promote autonomy
and designing tools to assess the effectiveness of this proposal in improving
student autonomy. The methodology includes a literature review on the
characteristics of adolescence, the importance of autonomy in secondary
education and soft skills, as well as an analysis of Japanese school clubs and
their potential adaptation to the Spanish educational system. The proposal is
described in various phases that detail the activities, necessary resources, and
implementation strategies. The study and analysis conducted suggest that
thematic clubs can provide a favorable environment for the development of
students' autonomy and other social and emotional skills. The conclusions
indicate that the proposed design meets the initial objectives, providing a solid
foundation for future implementation and evaluation of this innovative
educational proposal. Future research could include practical implementation of
this proposal in various schools to evaluate its real impact, as well as the
adaptation and personalization of thematic clubs according to the specific needs
and interests of students in different educational contexts.