[cat] En els últims anys, l'ús de la intel·ligència artificial (IA) ha crescut
exponencialment en diversos sectors, incloent l'educació. Aquest treball de final
de màster pretén desenvolupar i exemplificar propostes educatives que
exploren com les eines generatives basades en IA (generadors de text, imatge i
àudio) poden complementar i transformar l'educació superior, especialment en
secundària, batxillerat i formació professional.
Malgrat les possibilitats que ofereix la IA per a personalitzar l'aprenentatge, la
seva penetració en el sector educatiu és limitada. Això es deu a la falta
d'enteniment, formació inadequada del personal docent i resistència a modificar
les metodologies pedagògiques tradicionals. Tot i aquests reptes, les
possibilitats que ofereix la IA per a adaptar-se a les necessitats individuals són
immenses.
Aquest treball desenvolupa l'ús de tècniques pedagògiques basades en IA
generativa en formats multimèdia (text, imatge i àudio), amb exemples pràctics,
destacant les seves aplicacions en la creació de contingut didàctic adaptat i en
la facilitació d'experiències d'aprenentatge més engrescadores i interactives.
Aquest treball també exposa eines que integren la IA, tant des del punt de vista
del docent com de l’estudiant, demostrant com la IA pot ser utilitzada
eficaçment per millorar la pràctica educativa, adaptant els recursos i les
metodologies a les demandes del segle XXI, suggerint camins per a la seva
integració efectiva en l'aula i subratllant la necessitat d'una implementació
reflexiva de la tecnologia en l'educació.
[eng] In recent years, the use of artificial intelligence (AI) has grown exponentially
across various sectors, including education. This master's thesis aims to
develop and exemplify educational proposals that explore how AI-based
generative tools (text, image, and àudio generators) can complement and
transform higher education, especially in secondary, high school, and vocational
training.
Despite the possibilities AI offers for personalizing learning, its penetration in
the educational sector is limited. This is due to a lack of understanding,
inadequate teacher training, and resistance to modifying traditional pedagogical
methodologies. Despite these challenges, the potential of AI to adapt to
individual needs is immense.
This thesis develops the use of pedagogical techniques based on generative AI
in multimedia formats (text, image, and àudio), with practical examples,
highlighting their applications in creating tailored educational content and
facilitating more engaging and interactive learning experiences.
This thesis also presents tools that integrate AI from both the teacher's and
student's perspectives, demonstrating how AI can be effectively used to
improve educational practice. It adapts resources and methodologies to meet
21st-century demands, suggesting ways for effective classroom integration and
emphasizing the need for a reflective implementation of technology in
education.