[cat] L’actual problemàtica ambiental caracteritzada, entre altres aspectes, per
l’exponencial pèrdua de biodiversitat suposa una situació d’emergència, la qual
s’ha de remuntar treballant des de la base del problema: la consciència
ambiental. En aquest punt, l’educació ambiental als centres educatius és
fonamental, i amb el present TFM s’ha pogut comprovar com així es reflecteix
en el currículum educatiu de l’actual llei LOMLOE. Encara que es troba present
l’aspecte mediambiental, la problemàtica de l’exponencial pèrdua de
biodiversitat no té gaire pes en el currículum educatiu, centrant-se només en
certes matèries com Biologia i Geologia i Geografia i Història. Per tant, per
posar èmfasi a la necessitat de treballar aquesta temàtica s’ha creat un projecte
interdisciplinari entre ambdues matèries mencionades per tal de sensibilitzar a
l’alumnat de la importància de la seva conservació.
En el present TFM es presenta una proposta pedagògica dissenyada per
alumnes del nivell de 1r d’ESO de Mallorca, sota les pautes de l’aprenentatge
basat en projectes (ABP), ja que aquesta metodologia encaixa molt bé amb el
caràcter integral que es necessita per crear una consciència ambiental sòlida. A
més, per tal de contextualitzar la situació de manera propera a l’alumnat i
maximitzar la seva implicació i sensibilització, s’ha dissenyat un projecte on es
dur a terme un estudi de la zona local d’Es Carnatge. Aquest projecte
interdisciplinari consisteix a realitzar una sortida de camp on es recopilaran
dades de la biodiversitat i del patrimoni natural i històric per tal de treballar-les
posteriorment a l’aula i crear un producte d’aquesta zona de caràcter divulgatiu.