[cat] Recentment, la implementació de les tecnologies de la informació i la
comunicació (TIC) a l’àmbit educatiu ha suposat una revolució en el disseny i la
metodologia docents utilitzats per a transmetre els coneixements a l’alumnat.
D’aquesta manera, l'ús de les TIC i, de forma més específica, les TAC
(Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement) suposa una eina efectiva per a
l’ensenyament ja que permet una major interactivitat i dinamisme en les classes,
mantenir una major motivació cap als conceptes treballats per part de l’alumnat,
així com aconseguir una millor comprensió i assimilació dels conceptes teòrics i
pràctics proposats, oferint un gran ventall de recursos i possibilitats a disposició
del professorat. D’altra banda, és evident la necessitat d’incorporar a
l’ensenyament de ciències la figura de la dona des d’una perspectiva coeducativa
per distintes raons, d’entre les quals cal destacar: la gran desigualtat de gènere en
els estudis de l’àmbit STEM; la invisibilització de la dona científica al llarg de la
història; i l’absència de referents científics femenins en l’ensenyament de ciències
a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO); entre d’altres. Per aquest motiu, la
implementació d’aquest enfocament coeducatiu en el currículum científic i,
concretament, en el material didàctic utilitzat, pot suposar una potent eina per
intentar fer front a les mancances esmentades anteriorment.
Tot plegat, aquest Treball de Fi de Màster té com a objectiu oferir una visió
global de la coeducació, la desigualtat de gènere en l’entorn acadèmic-científic, i
dels recursos i materials didàctics utilitzats en la pràctica docent habitual, centrantse en les TIC i les TAC, i com aquestes darreres poden tenir un paper fonamental
en l’ensenyament de les ciències des d’una visió coeducativa. A més, es presenta
una proposta didàctica en forma de treball competencial que permeti aplicar les
principals conclusions extretes de l’anàlisi, concretament a l’assignatura de
Biologia i Geologia de 3r d’ESO. Aquesta proposta pretén tenir implicacions
importants per a la millora de l’educació i la igualtat de gènere en l’àmbit científic.