[cat] La mitologia clàssica constitueix un dels elements més importants del llegat de
la cultura grecoromana que ens ha arribat fins a l’actualitat, ja que ens permet
entendre el seu pensament, la seva moral i la seva perspectiva del món. Encara
que això ha justificat el seu estudi dins l’Educació Secundària Obligatòria de
l’estat espanyol, la realitat és que la mitologia clàssica ha exercit un paper
secundari dins l’estudi de l’antiguitat. El seu ensenyament s’ha concentrat
principalment a una assignatura de caràcter optatiu: Cultura Clàssica i, fins i tot,
els seus continguts s’han limitat a ensenyar quins eren els déus i altres
personatges dels mites. Per aquest motiu, al llarg del treball es presenta un
projecte de docència, una proposta didàctica implantada a l’assignatura de
Geografia i Història de 1r d’ESO segons el concepte de situació d’aprenentatge
introduït per la Ley Orgánica de Modificación de la Ley Orgánica de Educación o
LOMLOE (2020). Mitjançant la seva aplicació els alumnes no només aprendran
els mites i els personatges que els protagonitzaren, sinó que també entendran
els motius pels quals els grecs i romans els feien servir en el passat i quina és la
seva empenta en el món pressent. D’aquesta forma es fa una aportació a la
direcció futura de la didàctica de la mitologia clàssica a l’educació secundària i
s’apropa el mite al context de l’alumne, produint un aprenentatge molt més
significatiu.
[eng] Nowadays, classical mythology is one of the most relevant elements of the
Greco-Roman culture. Its study enables learning the morality of the Ancient
Greeks and Romans, as well as their way of thinking and their vision of the world.
This fact alone has justified its presence in the Spanish secondary school.
However, the reality is that classical mythology does not execute an important
role. Not only its presence is reduced to the optional course Cultura Clàssica, but
its contents have also been reduced to know who the Olympic gods and the other characters that mostly appear in the myths were. Because of this situation, it is
presented in this document a didactics proposal that is meant to be implanted in
the mandatory subject Geografia i Història that takes places in 1st of ESO. This
project is based on the concept “learning situation”, established by the Ley
Orgánica de Modificación de la Ley Orgánica de Educación o LOMLOE, an
education law that was promulgated by the Spanish Government in 2020. By the
application of this proposal, students not only will learn about myths and the
characters that appear in them, but also about why they were used by Ancient
Greeks and Romans and how are they present in the current world. In this way,
it will be established one of the many possibilities that the future path of teaching
mythology in secondary education can take, as well as it will bring closer the myth
to the students and their learning will be more meaningful.