[cat] En el següent treball es presenta una situació d’aprenentatge enfocada, en el franquisme, per a
l’assignatura de coneixement del medi natural, social i cultural, pensada per dur a terme amb
alumnes de sisè de primària. Però, abans d’introduir la SA es presenten i comenten alguns
dels aspectes més rellevants de la dictadura, com bé pot ser la manca de llibertat que patia la
societat mallorquina, la depuració de mestres republicans o el paper de la dona davant una
societat masclista. D’altra banda, també s’expliquen altres temes com la censura que patia la
llengua catalana al territori Balear, l’exili que patiren molts de mallorquins a conseqüència
de la Guerra Civil espanyola i, sobretot, com era l’educació en aquella època i quin paper
tenia.
[eng] The following work presents a learning situation focused on the regime of Franco for the
subject of natural, social, and cultural knowledge, designed to be carried out with sixth-grade
students. However, before introducing the learning situation, some of the most relevant
aspects of the dictatorship are presented and discussed, such as the lack of freedom
experienced by the Mallorcan society, the purging of republican teachers, and the role of
women in a male-dominated society. Additionally, other topics are explained, such as the
censorship of the Catalan language in the Balearic territory, the exile of many Mallorcans as a
consequence of the Spanish Civil War, and, above all, what education was like during that
period and what role it played.