[cat] El fenomen migratori és una realitat cada vegada més present a la societat i,
per tant, en els centres educatius. Aquest treball final té com a objectiu abordar
la gestió del dol migratori, la integració i la inclusió de l'alumnat immigrant en el
context escolar, ajudant en el seu benestar emocional i psicològic.
En primer lloc, és fonamental comprendre el procés de pèrdua de vincles
afectius, del context cultural i social, així com considerar l'adaptació a la nova
cultura.
Aquests estudiants necessiten un procés d'adaptació tant en la societat com en
l'àmbit escolar, tenint en compte factors com el suport social, l'autoestima, les
habilitats d'afrontament i les barreres lingüístiques i culturals.
L’objectiu principal és desenvolupar estratègies i recursos específics dins del
Pla d'Acció Tutorial (PAT) per a fer costat als estudiants en el seu procés
d'adaptació i promoure el seu benestar en el context escolar, així com proposar
i/o millorar els protocols d’acollida establerts. Per tant, s’ha d’implementar
programes de suport emocional i estratègies per la correcta integració i inclusió
en la nova realitat i formar als docents en competències interculturals, a part de
fomentar la creació d'espais de trobada i diàleg intercultural. S’ha de dissenyar
intervencions educatives emmarcades a dins del PAT que siguin efectives i
facilitin aquesta integració i inclusió des dels centres.
Donar suport a la diversitat cultural no tan sols beneficia a una part de
l’alumnat, sinó que també enriqueix a tota la comunitat educativa en el seu
conjunt, promovent un ambient de respecte, empatia i suport mutu.