dc.contributor |
Moll Bagur, Sergi |
|
dc.contributor.author |
Cascales Xalma, Gema |
|
dc.date |
2024 |
|
dc.date.accessioned |
2025-10-02T09:58:51Z |
|
dc.date.available |
2025-10-02T09:58:51Z |
|
dc.date.issued |
2025-10-02 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/171501 |
|
dc.description.abstract |
[cat] Aquesta investigació realitza un anàlisis de les revistes escolars dels col·legis religiosos
durant l'etapa de la postguerra espanyola, concretament entre els anys 1939 i 1945, per
mitjà de l'estudi del cas de la revista Mater Purissima. L'objectiu principal es troba, en
entendre de quina forma, aquestes publicacions reflectien i promovien els valors educatius i religiosos en un context de reconstrucció nacional en el Nou Règim establert i un
adoctrinament ideològic post-Guerra Civil Espanyola. Aquest estudi també sondeja i es
qüestiona la finalitat d'aquestes revistes com a instruments educatius, o bé com altaveus
socials creadors d'ecosistemes formatius de comunitat, amb ideologies de caràcter nacionalcatòlic. En aquest període, el règim franquista, utilitzava l'educació com una eina
clau per inculcar valors en estreta col·laboració amb l'església catòlica. Les revistes escolars dels col·legis religiosos es varen convertir en un important vehicle per dur a terme
aquests propòsits, fent difusió de missatges que reforçaven la ideologia franquista i la
doctrina catòlica. Per tal d'assolir aquest treball s'ha fet un anàlisis qualitatiu dels 36
exemplars de la revista Mater Purissima publicats entre els anys 1939 i 1945, duent a
terme una dissecció dels continguts dels articles de la revista, les imatges i altres elements on s'identifica temes recurrents i missatges subjacents. Els resultats mostran un
elevat èmfasis en l'adoctrinament religiós i polític, la promoció de l'obediència a l'autoritat, la devoció religiosa i el rol de la dona com a mare i educadora, concordant amb la
visió conservadora de l'època. En conclusió, Mater Purissima va jugar un paper crucial
en la formació ideològica dels seus alumnes, contribuint a la creació d'una identitat nacional homogènia i conservadora. |
ca |
dc.description.abstract |
[eng] This investigation carries out an analysis of the school magazines of the religious schools
during the Spanish post-war period, specifically between the years 1939 and 1945,
through the case study of the magazine Mater Purissima. The main objective is to understand how these publications reflected and promoted educational and religious values in a context of national reconstruction in the established New Regime and an ideological indoctrination post-Spanish Civil War. This study also probes and questions the
purpose of these magazines as educational instruments, or as social voices that create
formative community ecosystems, with ideologies of a national-Catholic character. In this
period, the Franco regime used education as a key tool to instill values in close collaboration with the Catholic Church. The school magazines of the religious schools became an important vehicle to carry out these purposes, disseminating messages that reinforced the Francoist ideology and Catholic doctrine. In order to achieve this work, a qualitative analysis has been made of the 36 copies of the magazine Mater Purissima published between 1939 and 1945, carrying out a dissection of the contents of the magazine
articles, the images and other elements where recurring themes and underlying messages are identified. The results show a high emphasis on religious and political indoctrination, the promotion of obedience to authority, religious devotion and the role of women as mothers and educators, consistent with the conservative vision of age. In conclusion, Mater Purissima played a crucial role in the ideological formation of its students,
contributing to the creation of a homogeneous and conservative national identity. |
en |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject.other |
Cultura escolar |
ca |
dc.subject.other |
Revistes escolars |
ca |
dc.subject.other |
Escoles religioses femenines |
ca |
dc.subject.other |
Història de l'educació |
ca |
dc.subject.other |
Escoles privades de la postguerra |
ca |
dc.subject.other |
Dictadura franquista |
ca |
dc.title |
Les revistes escolars dels col·legis religiosos durant la postguerra (1939-1945): un estudi de cas sobre “Mater Purissima” |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|