El currículum de l’educació secundària obligatòria de les Illes Balears, proposat per la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa, reuneix 7 blocs sobre Biologia i Geologia, els quals s’hauran de distribuir entre els dos cursos de 1r i 3r d’ESO. Un d’aquests blocs és “Les persones i la salut. Promoció de la salut”, i entre els seus continguts destaquen, per a aquest TFM, l’organització del cos humà i la funció de nutrició. La nutrició engloba els quatre processos de digestió, respiració, circulació i excreció.
Diferents autors han demostrat les principals concepcions errònies que presenten els joves respecte de la nutrició. A partir de la bibliografia consultada s’ha dissenyat, duit a terme i analitzat un qüestionari específic amb objectius molt concrets per tal d’identificar els principals obstacles en l’aprenentatge dels processos de la nutrició. Els resultats d’aquest qüestionari han corroborat els principals conflictes cognitius detectats en la bibliografia.
A partir de les orientacions curriculars, resultats de la recerca bibliogràfica i qüestionari, opinió personal, nivell de desenvolupament cognitiu dels alumnes i tenint en compte la diversitat de les aules, s’ha dissenyat una proposta didàctica útil i viable que pretén fer front a la desmotivació dels estudiants i manca d’assimilació de la nutrició. Per això la present proposta didàctica es centra en dos pilars. En primer lloc, per tal de facilitar la comprensió dels processos de nutrició, l’enfocament de la proposta és de caire global i integrador, mitjançant la interrelació constant dels diferents processos al llarg de la unitat didàctica. En segon lloc, per tal de motivar l’alumnat, s’han dissenyat un conjunt d’activitats pràctiques motivadores a partir de l’ús d’instruments de mesura de les constats vitals.