[spa] The Balearic Islands, as a sea and sun Mediterranean tourist destination of
second generation, are staged in the consolidation phase of their life cycle. The
competition is increasingly aggressive, and competing only in price is no longer
sufficient to maintain the competitive advantage. In this context, is analyzed,
from the perspective of marketing, the application of the halal tourism to the
case of the Balearic as the basis for repositioning the destination.
The halal tourism is a niche market with very specific requirements and a high
level of acquisition. The demand for these tourists has great growth potential
therefore the attractiveness of the segment is immense. There are not any
destinations whose offer has been set taking account the Islamic requirements.
The adoption of the halal certificate issued by the competent Islamic organism
is necessary and indispensable to become a halal destination. In this case, with
the aim of adapting the Balearic tourism brand to all these criteria, a strategic
alliance between hotel companies is assumed to manage collectively the
introduction of the tourism innovation.
[eng] Las Illes Balears, como destino turístico de segunda generación de sol y playa
del Mediterráneo, se encuentran en la fase de consolidación de su ciclo de
vida. Competir en precio es cada vez más arriesgado y no es suficiente para
asegurar la perdurabilidad de la ventaja competitiva. En este contexto se
analiza desde la perspectiva de la comercialización, la aplicación del turismo
halal al caso de las Baleares como base para el reposicionamiento del destino.
El turismo halal es un segmento de mercado con unos requerimientos muy
concretos y un nivel de adquisición elevado. La demanda de estos turistas
tiene gran potencial de crecimiento, por tanto se identifica como un segmento
atractivo. No existe ningún destino de las características de las Balears que
haya ajustado su oferta a los requerimientos del islamismo. La adopción del
certificado halal expedido por el organismo islámico competente de la zona es
necesaria e indispensable para lograr ser un destino halal. En este caso
concreto, y con el objetivo de la adaptación de la marca turística balear a todos
estos criterios, se presupone una alianza estratégica entre empresas hoteleras
para gestionar de forma conjunta la introducción de la innovación turística propuesta.