[eng] New technologies and predominantly the internet have been essential in the
evolution of commerce in the last few decades. There have been changes in how
companies work internally, how companies interact with each other and also in
the way they interact with customers.
This paper tries to analyze how e-commerce has changed the business
environment, in how companies are using this potential to enhance their
relationships with another companies in order to strengthen their competitive
position; and the effects on distribution and logistics of the emergence of a new
channel and the synergies and opportunities that originate.
The focus will be on the evolution of the multi-channel format, where customers
can make use of both physical and online channels to improve their experience,
and companies can overcome the barriers and limitations of single-channel
approaches. The study will cover both online retailers implementing a physical
presence and brick-and-mortar companies expanding their business online.
The last part will be an in-depth research on the grocery market and the
development of its online channel, concentrating on Western Europe and North
America; and with emphasis on its distinctive characteristics and challenges.
[spa] Las nuevas tecnologías y predominantemente internet han sido esenciales en la
evolución del comercio en las últimas décadas. Ha habido cambios en la forma
en que las empresas trabajan internamente, como interactúan entre ellas y
también en la forma en que interactúan con sus clientes.
Este trabajo intenta analizar como el comercio electrónico ha cambiado el
entorno empresarial, en cómo las empresas están usando este potencial para
mejorar sus relaciones con otras empresas con el objetivo de reforzar su posición
competitiva, y los efectos en distribución y logística de la emergencia de un
nuevo canal y las sinergias y oportunidades que se generan.
Se hace hincapié en la evolución del formato multicanal, donde los clientes
pueden usar tanto el canal físico como el online para mejorar su experiencia, y
las empresas pueden superar las barreras y limitaciones de los enfoques de un
solo canal. Este estudio cubre tanto los vendedores online que implementan una
presencia física como las empresas físicas tradicionales que expande su negocio
por internet.
La última parte es un estudio en profundidad del mercado de la alimentación y
su desarrollo por este canal online, concentrándose en Europa Occidental y
Norteamérica; y con énfasis en sus características y retos distintivos.