[cat] En aquest treball es presenta com un breu recorregut pels elements fonamentals i les
característiques pròpies de l'educació emocional, i la seva evolució al llarg de la història, a
causa del gran interès que ha despertat el món dels sentiments i les emocions recentment i les
seves aplicacions dins l'àmbit de l'educació i la psicologia.
Aquesta educació emocional destaca per ser presentada com una innovació educativa que
respon a les necessitats socials, les quals no havien estat ateses fins al moment per les
matèries ordinàries. Així doncs, el seu objectiu principal és el desenvolupament de les
competències emocionals, és a dir, la consciència emocional, la regulació emocional,
l'autogestió, la intel·ligència interpersonal i les habilitats per a la vida i el benestar.
El fet de dur a la pràctica aquesta tipologia d'educació implica dissenyar nous programes
fonamentats en el marc teòric d'aquest corrent, els quals per dur-los a terme és necessari
comptar amb un professorat format i preparat prèviament que, a més, requereixen uns
materials curriculars, així com uns instruments de recollida de dades per tal d'avaluar aquests
programes.
Per tal d'anar coneixent millor els entramats d'aquesta educació social, afectiva i emocional en
aquest treball es tracten diversos aspectes i elements en els quals es basa aquesta ideologia.
En primer lloc, abans d'endinsar-se dins l'estudi de l'educació emocional, cal conèixer els
motius i les raons per les quals aquesta esdevé necessària, és a dir, es presenten unes dades
sobre la societat actual i les seves conductes conflictives i nocives.
Tot seguit, l'estudi presenta un breu cop d'ull a l'evolució del cervell humà, realitzant així un
repàs històric dels canvis que es produïren en el nostre òrgan fins a arribar a ser éssers humans
pròpiament dits. Del qual es destaca la idea de la doble mentalitat que tenim, una mentalitat
intel·lectual i una altra mentalitat emocional.
Un cop tractats aquests aspectes, el treball ja es centra en el món de l'educació emocional,
començant per definir l'objecte de desenvolupament d'aquesta, com és la intel·ligència
emocional, que fou un concepte creat per Salovey i Mayer en els anys noranta. Exposant-ne
la conceptualització, els instruments d'avaluació i els beneficis d'aquesta intel·ligència
3
emocional; per posteriorment, enfonsar-se dins l'aparició, evolució i desenvolupament de
l'educació emocional, alhora que es presenten els fonaments teòrics en els quals es basa així
com les competències emocionals que es pretenen desenvolupar amb aquesta.
I finalment, s'exposen les característiques necessàries dels programes educatius d'educació
emocional, els quals es posen de manifest i resulten evidents en dos programes d'exemple
com són EDEMCO i Programa d'educació social i afectiva en l'aula (Trianes, 1996).