[spa] El siguiente Trabajo de Fin de Grado (TFG) se basa en el estudio de uno de los
factores que interviene en el clima de aula: la comunicación. Aunque la comunicación
abarque una amplia variedad de estudios, en el siguiente trabajo se ha hecho un
análisis de cómo las relaciones sociales entre tutores y alumnos basadas en la
comunicación, influyen de manera directa en la autoestima y en la formación del
autoconcepto del alumno. Finalmente, se llevará a cabo una entrevista a un grupo de
alumnos de cuarto de primaria de dos centros distintos para conocer las percepciones
sobre sus tutores, la comunicación, el clima de aula y cómo puede afectar al
autoconcepto y la autoestima.
[eng] The next Final Dissertation focuses on the intention to study one of the factors that
intervene in the classroom climate: the communication. Although the communication
covers a wide variety of studies, during the following project has been done an
analysis of how the social relations between tutors and students based on
communication, directly influence self-esteem and the formation of the student’s self
concept. Finally, and interview with a group of fourth grade students of two different
centers will be held to discover their perceptions about their tutors, the
communications, the classroom climate and how it can affects on the student’s self
concept and self-esteem.