[cat] El present treball té una vessant de projecte innovador i una de desenvolupament de mitjans i recursos didàctics i educatius. Gira al voltant del llenguatge de les olors, el sentit de l'olfacte. Un sentit poc emprat dins l'etapa d'Educació Infantil a diferència d'altres sentits. Disposen de més oportunitats i ocasions per treballar diferents sentits mentre que l'olfacte passa desapercebut, amagat tímidament, a un segon pla; oblidant tenir cura d'ell. Es descuida fomentar experiències olfactives, experimentar i gaudir olorant el nostre entorn; tot el que podem percebre, conèixer i aprendre a través del nas, amb un simple gest com és ensumar. És per aquest motiu que és interessat introduir l'art a les escoles durant l'etapa d'educació infantil per a potenciar la sensibilitat dels infants i la consciència envers aquest sentit. La idea és poder tornar a ensumar com quan érem petits; ja que amb l'edat es va perdent agudesa i si no s'estimula i s'educa s'atrofia. Les olors tenen la capacitat de transportar-nos espai-temps, de recordar algun fet o moment del passat, algunes persones o llocs, evocar sensacions viscudes o crear-ne de noves, evadir-nos. Però sobretot aquesta capacitat d'emocionar, de sentir, rememorar que té el sentit de l'olfacte és el realment interessant, per com està lligat a la memòria.
[eng] This project has an innovative facet while it features a development of didactic and educational means and resources. It revolves around the language of smell and the olfactory sense, rarely used during early educational stages unlike other senses. They have more opportunities and chances to work on other different senses while the smell remains disregarded, timidly hidden in a secondary role, forgetting to take care of it. The encouragement of olfactory experiences, experimenting and the joy of smelling our environment have been set aside. All the things we can perceive, know and learn through the nose, with a simple gesture such as smelling. For this reason it is interesting to introduce art in school during early educational stages in order to enhance the children’s sensitivity and the awareness around this sense.
The main idea is to be able to smell like when we were children, since with aging olfactory acuity decreases and if it is not stimulated and educated it deteriorates. Smells have the capacity to transport us space-time, remind us of some moments of the past, people or places, evoke feelings previously lived or create new ones, make us evade.
But especially this capacity of thrilling, feeling and reliving that the olfactory sense has is what is really interesting, how it is tied to memory.