[cat] La rapidesa i l’extensió dels constants canvis que actualment estan sorgint en la nostra
societat fa que l’escola adquireixi la responsabilitat de preparar als infants per a ser persones
capaces d’afrontar les noves exigències i reptes per a la seva incorporació i participació social.
Així mateix, el sistema educatiu també es troba immers en tot un procés de transformació en la
qual s’aposta pel model inclusiu per tal de poder arribar a tots els infants, garantir els seus drets
i assegurar la seva presència, la participació activa i l’adquisició d’un aprenentatge de qualitat
partint de les seves capacitats i eliminant les barreres del context.
Encara i així, de vegades trobem que tant l’èxit educatiu com el fracàs escolar o inclús
situacions de vulnerabilitat o de risc vénen determinats per la influència de factors directes o
indirectes del context social i familiar que envolta als infants.
Per tant, en el present treball de fi de grau d'Educació Primària, d'una banda es tracten
d'analitzar alguns aspectes teòrics relacionats amb escoles emmarcades en contextos
desfavorits, en concret, sobre infants en situació de risc d'exclusió i sobre l'educació inclusiva
com a eina transformadora cap a una societat més justa. D'altra banda, es presenta l'aprenentatge
servei com a proposta metodològica i educativa per a la inclusió i la convivència a partir d'un
estudi teòric i de la creació d'un projecte anual enfocat a l'intercanvi intergeneracional i la
promoció de la salut.
[eng] The speed and the range of the constant changes that are currently emerging in our society
makes the school acquire on the responsibility to prepare children to be able to deal with the
new demands and challenges for their incorporation and social participation in life. Likewise,
the education system is also immersed in a whole process of transformation in which it is
committed to the inclusion model in order to be able to reach all children, guarantee their rights
and ensure their presence, their active participation and the acquisition of quality learning based
on their abilities and eliminating the barriers of context.
Even so, we sometimes find that educational success, school failure or even vulnerability or
risk situations are determined by the influence of direct or indirect factors in the social and
family context surrounding children.
Therefore, on the one hand, this final project for a degree in Primary School Teaching
attempts to analyze some theoretical aspects related to schools delimited in disadvantaged
contexts, in particular, on children at risk of exclusion and inclusive education as a
transformative tool towards a fairer society. On the other hand, service learning is presented as
a methodological and educational proposal for inclusion and coexistence based on a theoretical
study and the creation of an annual project focused on intergenerational exchange and health
promotion.