[cat] Els darrers anys, Espanya ha viscut un procés d'immigració molt significatiu i accelerat.
L’increment de la població de nouvinguts ha provocat que la interculturalitat passi a formar
part, de manera considerable, de l’àmbit educatiu actual, creant contexts de desigualtat forjats
pels prejudicis, el racisme, la discriminació i l’exclusió. Arran d’aquest succés, sorgeix la
necessitat d’educar i integrar de manera igualitària a tots els alumnes, mitjançant estratègies i
lliçons que fomentin la tolerància cap a l’equivalència.
El procés d’adaptació i integració al centre, per part dels alumnes immigrants, pot ser
dificultós a causa de les barreres culturals i les dificultats per arribar a una igualtat
d’oportunitats. És per això, que hem d’adaptar les metodologies educatives a les necessitats
socials i culturals de l’actualitat.
Aquest treball de final de grau té com a punt de partida l’objectiu de millorar la integració de
l’alumnat immigrant dins les aules mitjançant la coneixença de diferents trets culturals dels
diversos països de procedència dels nouvinguts. D’aquesta manera, es du a terme un recurs
didàctic partint de l’Educació Intercultural, com a guia cap a una educació per a tots, basada
en atendre a la diversitat actual de les aules
[eng] In recent years, Spain has experienced a very significant and accelerated immigration
process. The increase in the population of newcomers has caused interculturality to become a
considerable part of the current educational environment, creating contexts of inequality
forged by prejudice, racism, discrimination and exclusion. As a result of this event, the need
arises to educate and integrate all students equally, through strategies and lessons that
encourage tolerance towards equivalence.
The process of adaptation and integration into the center by immigrant students can be
difficult due to cultural barriers and difficulties in achieving equal opportunities. That is why
we must adapt educational methodologies to the social and cultural needs of today.
This final degree project aims to improve the integration of immigrant students in the
classroom through the knowledge of different cultural features of the various countries of
origin of newcomers. In this way, a didactic resource is carried out based on Intercultural
Education, as a guide towards an education for all, based on attending to the current diversity
of classrooms.