[cat] El bullying és un element que actualment encara es troba molt present dins la societat,
especialment dins la vida dels nins i nines i els/les adolescents. Aquest tipus de violència
ocupa un lloc central en el dia a dia de les aules i els centres escolars, per tant, és important
donar-li una resposta integral i conjunta per tal d’acabar amb aquests tipus de
comportaments. En tota situació de bullying hi apareixen tres agents molt principals:
l’agressor/a, la víctima i els/les testimonis. Històricament s’ha posat la major part de
l’atenció en els dos primers i s’ha deixat de banda el paper dels observadors en aquestes
situacions.
Els testimonis del bullying tenen un paper essencial en el desenvolupament o cessament
de situacions d’assetjament escolar. És per això que hi ha una forta necessitat d’introduir-
los en major mesura dins les investigacions i actuacions preventives o d’intervenció
destinades al bullying. El gran nombre d’articles que parlen de l’assetjament escolar
però que deixen de banda el paper dels testimonis dona un idea de la falta d’informació
que hi ha sobre “el tercer agent” del bullying.
És convenient posar més èmfasi en la investigació dels testimonis i descobrir quins són
els seus comportaments, amb quina intensitat, degut a quins factors (gènere, edat, cultura,
etc.) i quines són les conseqüències de la seva acció o inacció davant situacions
d’assetjament escolar.
[eng] Bullying is an element that is still very present in the sound-scene, especially in the life
of children and teenagers. This type of violence occupies a center place in the day-today
classrooms and school centers, so it is important to give it a comprehensive and
joint response to end these types of behavior. In any boiling situation, three major
agents appear: the aggressor, the victim and the witness. Historically, most of the attention
has been paid to the first two and the role of observers in these situations has been
neglected.
Witnesses of bullying play an essential role in the development or caessment of bullying
situations. That is why there is a strong need for them to be more involved in preventive
of intervention investigations and actions aimed at bullying. The large number of articles
about bullying but leaving aside the role of witnesses gives an insight into the lack
of information about bullying’s third agent.
It is appropriate to emphasize witness research and to discover what their behaviors are,
at what intensity, due to what factors (gender, age, culture, etc.) and what the consequences
of their action or inaction in situations of bullying are.