[cat] El present Treball de Fi de Grau pretén extreure conclusions sobre quina és la valoració del
rugbi com a contingut curricular en les sessions d’Educació Física d’Educació Primària entre
els docents de les Illes Balears. Avui en dia, en les sessions d’Educació Física, a diferència
d'altres esports, altament relacionats amb la nostra societat, com és el futbol, el bàsquet o
voleibol, els esports amb contacte, com és el rugbi, no reben tant de suport i inclusió, tot i ser
un esport caracteritzat per transmetre i treballar valors com el respecte, la integritat, la passió,
la solidaritat i la disciplina. Així doncs, es pretén averiguar el grau d’importància, el grau de
coneixement i la freqüència d’inclusió del rugbi entre diversos docents de les Illes Balears
que han participat en aquest estudi empíric. Els principals resultats han estat que existeix una
falta de coneixement cap aquest esport, una manca de recursos i materials i limitacions de
l’espai per implementar pràctiques de rugbi. Per aquests motius es proposa una situació
d’aprenentatge basada en la LOMLOE (2022) i dirigida al tercer cicle, concretament, per a
cinquè de primària. Consta de set sessions d’activitats dinàmiques i lúdiques amb diferents
objectius motrius, cognitius i afectius en les quals, els infants adquireixen habilitats i tèquines
bàsiques del rugbi, a més de treballar de manera transversal, els valors esmentats
anteriorment. L’objectiu d’aquesta proposta es rompre amb les principals barreres que
s’enfronten els docents per a la seva implementació, introduir el rugbi en les seves
programacions curriculars i iniciar i promoure la seva pràctica entre els seus alumnes. Per
concloure, cal dir que l’esmentada proposta didàctica no s’ha pogut implementar a les
sessions d’Educació Física i, conseqüentment, no hi ha resultats d’aquesta.
[ebg] The present work of Fi de Grau aims to draw conclusions about the valuation of rugby as a
curricular content in Physical Education and Primary Education sessions among teachers in
the Balearic Islands. Nowadays, in Physical Education sessions, unlike other sports that are
closely related to our society, such as football, basketball or volleyball, contact sports, such as
rugby, are not so much about support and inclusion, but are characterised by transmitting and
working on values such as respect, integration, passion, solidarity and discipline. Therefore,
the aim was to find out the degree of importance, the degree of knowledge and the frequency
of inclusion of rugby among various teachers from the Balearic Islands who participated in
this empirical study. The main results have established that there is a lack of knowledge in
this sport, a lack of resources and materials and limitations in Spain to implement rugby
practices. For these reasons, a learning situation based on the LOMLOE (2022) and aimed at
the third cycle, specifically, for a fifth year of primary school, is proposed. It consists of
sessions of dynamic and playful activities with different motor, cognitive and affective
objectives for the children, the children acquire basic rugby skills and abilities, as well as
working on the values mentioned above in a transversal way. The aim of this proposal is to
break down the main barriers that teachers face in its implementation, to introduce rugby in
their curricular programmes and to initiate and promote its practice among their students. To
conclude, I can say that the mentioned didactic proposal has not been implemented in
Physical Education sessions and, consequently, has no results.