[cat] El present treball de fi de grau mostra una anàlisi detallada de l’aprenentatge i l’ús del català
en els alumnes d’educació primària de les Illes Balears, concretament a Mallorca. S’analitza
si l’ús del català ha disminuït avui dia dins l’àmbit educatiu, tal com afirmen diversos
professionals d’educació i experts en sociolingüística. S’han consultat diversos estudis
d’autors especialitzats en educació, així com les proves acadèmiques IAQSE. Es fa
referència al conflicte lingüístic que hi ha actualment a causa de la interferència lingüística. A
més d’una extensa recerca bibliogràfica, hem realitzat un estudi sobre l’ús de la llengua
catalana a un centre educatiu de Mallorca, per poder comparar així els resultats amb les
evidències trobades. Amb aquesta finalitat, es presenta una proposta d’intervenció de
llengua catalana amb la temàtica següent: els hàbits saludables (incloent-hi activitat física i
alimentació). Amb aquesta intervenció es pretén treballar els continguts comunicatius i
lingüístics de la llengua pròpia, fomentar l’ús de la llengua catalana, així com també dur a
terme una situació d’aprenentatge d’hàbits saludables a l’aula de quart de primària. S’ha triat
aquesta temàtica per la gran importància que té educar en hàbits de salut els nins i nines
des de ben petits. Per tant, es tracta d’una tasca molt important i necessària per a nosaltres
com a futurs mestres. S’ha utilitzat una metodologia basada en el treball per tasques, el
treball cooperatiu i l’enfocament comunicatiu, on l’aprenentatge significatiu de l’alumnat serà
una finalitat primordial, sense oblidar el focus en la forma.
[eng] This final thesis shows a detailed analysis of the learning and use of Catalan by primary
school students in the Balearic Islands, specifically in Mallorca. It analyzes whether the use
of Catalan has decreased nowadays in the educational field, as stated by several education
professionals and sociolinguistics experts. Various studies by authors specializing in
education have been consulted, as well as the IAQSE academic tests. Reference is made to
the language conflict that currently exists due to language interference. In addition to
extensive bibliographic research, we have carried out a study on the use of the Catalan
language in an educational center in Mallorca, in order to be able to compare the results with
the evidence found. To this end, a Catalan language intervention proposal is presented with
the following theme: healthy habits (including physical activity and food). With this
intervention, the aim is to work on the communicative and linguistic content of the native
language, to encourage the use of the Catalan language, as well as to carry out a situation of
learning healthy habits in the fourth grade classroom. This topic was chosen due to the great
importance of educating children in health habits from a very young age. Therefore, it is a
very important and necessary task for us as future teachers. A methodology based on task
work, cooperative work and the communicative approach has been used, where the
meaningful learning of the students will be a primary purpose, without forgetting the focus on
form.