[cat] El futbol formatiu és una eina educativa de grans potencialitats per al
desenvolupament integral dels infants. Malgrat això, la presència de conductes
antisocials i contràries al fair-play al futbol formatiu de les Illes Balears és habitual i
està ben normalitzat.
En aquest treball s'ha dut a terme una intervenció educativa amb un grup de 15
futbolistes federats de 10, 11 i 12 anys amb l'objectiu principal de fomentar el joc net i
l'esportivitat. Pel que fa a la metodologia, s'ha dissenyat un estudi de tipus quantitatiu,
fent ús del Qüestionari d'actituds de joc net, agafant com a variables la victòria, les
conductes antisocials del joc dur, l'astúcia i l'engany i la conducta prosocial de la
diversió.
Quant a les hipòtesis, s'esperava un valor elevat de diversió des d'un primer
moment. I també es preveien unes mitjanes d'engany, astúcia i victòria contràries al
fair-play, i uns valors de joc dur no tan allunyats del joc net en relació amb les anteriors
variables. S'esperava que a partir de la intervenció educativa, totes les conductes
s'apropassin en un grau o un altre a un major grau de fair-play.
Com a principals conclusions del treball fet, podem afirmar que:
Les conductes antisocials de l'engany, l'astúcia i el joc dur, així com la victòria,
s'han reduït, i la conducta prosocial de la diversió s'ha mantingut en uns valors elevats,
però pràcticament no ha augmentat. Per tant, s'ha demostrat la utilitat de la intervenció
per a millorar l'esportivitat dels joves.
La victòria a qualsevol preu al futbol formatiu no neix dels infants, sinó dels
altres agents que hi intervenen, els quals volen satisfer les seves necessitats convertint
l'esport formatiu en esport espectacle. Cal una modificació de les competicions i la
implementació de programes estatals per a formar a famílies i entrenadors.
[eng] Formative football is an educational tool of great potential for the integral
development of children. Despite this, the presence of antisocial and anti-fight-play
behaviors in Balearic Islands training football is common and well-normalised.
In this work, an educational intervention was carried out with a group of 15
federated footballers aged 10, 11 and 12 with the main aim of promoting fair play and
sports. In terms of methodology, a quantitative study has been designed, making use of
the Quiestionary of fair play attitudes, taking as variables victory, the antisocial
behaviors of hard play, cunning and deception and the prosocial behavior of fun.
As for hypotheses, a high entertainment value was expected from the outset. It
also provided for averages of deception, cunning and victory against fair play, and hard
game values not so far removed from fair play compared to previous variables. It was
hoped that from educational intervention, all conduits would approach one degree or
another to a greater degree of fair play.
As the main conclusions of the work done, we can state that:
The antisocial behaviours of deception, cunning and hard play, as well as
victory, have been reduced, and the pro-social behaviour of fun has remained high, but
has not increased. The use of intervention to improve the sportsmanship of young
people has therefore been demonstrated.
The victory at any price in training football comes not from children, but from
the other agents involved, who want to meet their needs by turning training sport into
spectacle sport.
A change in competitions and the implementation of state-run programmes are needed
to train families and trainers.