[cat] En aquest treball s’aborda la integració de l'aprenentatge basat en jocs (ABJ) com a
estratègia pedagògica en l'educació primària, centrant-se específicament en l'ensenyament de
la història. Primerament, es fa una revisió de la literatura abordant tres eixos: el concepte i les
característiques de l’ABJ, l’ús i l’evolució dels jocs en educació primària, i les metodologies
tradicionals i les innovacions en la didàctica de la història.
Seguidament, es presenta una anàlisi de bones pràctiques que utilitzin l’ABJ en
sessions d’Història, tant en l’àmbit nacional com internacional. L’objectiu d’aquesta part és
recopilar els aspectes que cal tenir en compte per planificar i dissenyar el joc educatiu.
Així mateix, es desenvolupa una proposta d’intervenció que consisteix en un joc de
taula per ensenyar història d’Eivissa en un curs de tercer cicle d’educació primària, cercant
un aprenentatge més significatiu i afavorir el pensament crític sobre els fets del passat. En el
disseny del joc se segueixen les recomanacions recopilades en el marc teòric i l’estat de la
qüestió, en el qual s’ha fet una anàlisi exhaustiva de bones pràctiques sobre jocs emprats en
l’àrea d’Història. Com a metodologia, s’aplica la investigació basada en disseny (IBD) per
sistematitzar el procés de creació del recurs educatiu. A més, en haver acabat el disseny d’un
prototip s’han fet proves pilot per detectar aspectes de millora, a partir dels quals es fan
canvis i s’arriba a un disseny final. El resultat és un joc que aborda la història d’Eivissa des
d’una perspectiva que permet la comprensió crítica i l’aprenentatge lúdic.
Les conclusions reflexionen sobre el concepte d’ABJ i ofereixen una sèrie
d’indicacions i consells que cal tenir en compte en el disseny de jocs educatius que cerquin
millorar l'ensenyament en aquesta etapa educativa, tant en l’àrea d’Història com les altres.
[eng] In this work, the integration of game-based learning (GBL) as a pedagogical strategy
in primary education is addressed, focusing specifically on teaching history. First, there is a
review of the literature addressing three axes: the concept and characteristics of GBL, the use
and evolution of games in primary education, and traditional methodologies and innovations
in the didactics of history.
Next, an analysis of good practices that use the GBL in History sessions is presented,
both nationally and internationally. The objective of this part is to collect the aspects that
must be taken into account to plan and design the educational game.
Moreover, an intervention proposal is developed that consists of a board game to
teach Eivissa history in a third cycle of primary education, seeking more significant learning
and favoring critical thinking about past events. In the design of the game, the
recommendations compiled in the theoretical framework and the state of the matter are
followed, in which an exhaustive analysis of good practices on games used in the area of
History has been carried out. As a methodology, design-based research (DBR) is applied to
systematize the process of creating the educational resource. In addition, having completed
the design of a prototype, pilot tests have been carried out to detect aspects of improvement,
from which changes are made and a final design is reached. The result is a game for the
treatment of the history of Ibiza from a perspective that allows critical understanding and
playful learning.
The conclusions reflect on the concept of GBL and offer a series of indications and
tips that must be taken into account in the design of educational games. These games seek to
improve teaching in this educational stage, both in the area of History and others.