Eivistòria: un joc de taula per revisitar la història d’Eivissa

Show simple item record

dc.contributor Tur Ferrer, Gemma
dc.contributor.author Matilla Cabello, Enrique
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2024-09-26T07:25:44Z
dc.date.available 2024-09-26T07:25:44Z
dc.date.issued 2024-09-26
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166208
dc.description.abstract [cat] En aquest treball s’aborda la integració de l'aprenentatge basat en jocs (ABJ) com a estratègia pedagògica en l'educació primària, centrant-se específicament en l'ensenyament de la història. Primerament, es fa una revisió de la literatura abordant tres eixos: el concepte i les característiques de l’ABJ, l’ús i l’evolució dels jocs en educació primària, i les metodologies tradicionals i les innovacions en la didàctica de la història. Seguidament, es presenta una anàlisi de bones pràctiques que utilitzin l’ABJ en sessions d’Història, tant en l’àmbit nacional com internacional. L’objectiu d’aquesta part és recopilar els aspectes que cal tenir en compte per planificar i dissenyar el joc educatiu. Així mateix, es desenvolupa una proposta d’intervenció que consisteix en un joc de taula per ensenyar història d’Eivissa en un curs de tercer cicle d’educació primària, cercant un aprenentatge més significatiu i afavorir el pensament crític sobre els fets del passat. En el disseny del joc se segueixen les recomanacions recopilades en el marc teòric i l’estat de la qüestió, en el qual s’ha fet una anàlisi exhaustiva de bones pràctiques sobre jocs emprats en l’àrea d’Història. Com a metodologia, s’aplica la investigació basada en disseny (IBD) per sistematitzar el procés de creació del recurs educatiu. A més, en haver acabat el disseny d’un prototip s’han fet proves pilot per detectar aspectes de millora, a partir dels quals es fan canvis i s’arriba a un disseny final. El resultat és un joc que aborda la història d’Eivissa des d’una perspectiva que permet la comprensió crítica i l’aprenentatge lúdic. Les conclusions reflexionen sobre el concepte d’ABJ i ofereixen una sèrie d’indicacions i consells que cal tenir en compte en el disseny de jocs educatius que cerquin millorar l'ensenyament en aquesta etapa educativa, tant en l’àrea d’Història com les altres. ca
dc.description.abstract [eng] In this work, the integration of game-based learning (GBL) as a pedagogical strategy in primary education is addressed, focusing specifically on teaching history. First, there is a review of the literature addressing three axes: the concept and characteristics of GBL, the use and evolution of games in primary education, and traditional methodologies and innovations in the didactics of history. Next, an analysis of good practices that use the GBL in History sessions is presented, both nationally and internationally. The objective of this part is to collect the aspects that must be taken into account to plan and design the educational game. Moreover, an intervention proposal is developed that consists of a board game to teach Eivissa history in a third cycle of primary education, seeking more significant learning and favoring critical thinking about past events. In the design of the game, the recommendations compiled in the theoretical framework and the state of the matter are followed, in which an exhaustive analysis of good practices on games used in the area of History has been carried out. As a methodology, design-based research (DBR) is applied to systematize the process of creating the educational resource. In addition, having completed the design of a prototype, pilot tests have been carried out to detect aspects of improvement, from which changes are made and a final design is reached. The result is a game for the treatment of the history of Ibiza from a perspective that allows critical understanding and playful learning. The conclusions reflect on the concept of GBL and offer a series of indications and tips that must be taken into account in the design of educational games. These games seek to improve teaching in this educational stage, both in the area of History and others. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 93 - Història. Ciències auxiliars de la història. Història local ca
dc.subject.other Educació primària ca
dc.subject.other Aprenentatge basat en jocs (ABJ) ca
dc.subject.other Història ca
dc.subject.other Eivissa ca
dc.subject.other Investigació basada en disseny (IBD) ca
dc.subject.other Primary education ca
dc.subject.other Game-based learning (GBL) ca
dc.subject.other History ca
dc.subject.other Eivissa ca
dc.subject.other Design-based research (DBR) ca
dc.title Eivistòria: un joc de taula per revisitar la història d’Eivissa ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics