[cat] La nova mirada d’inclusió educativa ha suposat un canvi en les estratègies i
metodologies educatives que es duen a terme a les escoles. Amb aquest treball, es pretén un
estudi de tots els elements que avalen la postura de l’ensenyament multinivell, analitzant si
respon a l’atenció a la diversitat des d’una perspectiva en la qual s’entén que tots els alumnes
i les alumnes són diferents i que per tant, s’han d’adaptar els aprenentatges a les seves
diferències, partint de les seves potencialitats i no de les seves limitacions. A partir del treball
de revisió de la literatura, s’han seleccionat i analitzat un total de 26 documents, a través dels
quals els resultats mostren que les metodologies actives que tenen en compte les
característiques, les capacitats i les potencialitats de tot l’alumnat, afavoreixen el procés
d’inclusió educativa. La implicació de tota la comunitat educativa és la clau per a poder
garantir un canvi de mirada realista. Això implica que la participació del propi alumnat, la
formació inicial de qualitat del professorat i el compromís docent siguin els tres aspectes més
importants per afavorir una educació de qualitat per a tothom. Com a conclusió, s’ha
comprovat que les bases de l’ensenyament multinivell promouen la inclusió i la integració, pel
que sí és una bona metodologia activa que pot atendre a la diversitat, sempre i quan es realitzi
des de la pròpia realitat educativa, planificant i organitzant el currículum en funció de les
característiques de l’alumnat, donant l’oportunitat als estudiants de participar en la presa de
decisions i en el seu propi procés d’aprenentatge.
[eng] The new perspective on educational inclusion has led to a shift in the educational
strategies and methodologies implemented in schools. This study aims to examine all the
elements that support the concept of multilevel education, analyzing whether it effectively
addresses diversity by recognizing that all students are unique and, therefore, learning should
be tailored to their individual differences, focusing on their strengths rather than their
limitations. Through a literature review, 26 documents were selected and analyzed, revealing
that active methodologies that consider the characteristics, abilities, and potentials of all
students enhance the process of educational inclusion. The engagement of the entire
educational community is crucial for ensuring a meaningful shift in perspective. This
necessitates the involvement of students themselves, the initial quality training of teachers,
and their commitment to teaching as the three most important aspects in promoting quality
education for all. In conclusion, it has been confirmed that the principles of multilevel education
foster inclusion and integration, making it an effective methodology for addressing diversity, provided that it is implemented within the educational context itself, with curriculum planning
and organization based on students' characteristics, allowing students to participate in
decision-making and their own learning process.