[cat] Conèixer els usos lingüístics dels alumnes és fonamental per analitzar la situació en la
qual ens trobam avui en dia com a comunitat lingüística. Per aquest motiu aquest estudi té com
a objectiu demostrar que un alt coneixement de la llengua no necessàriament implica que se’n
faci un ús alt.
Per tal de poder analitzar aquesta situació, s’ha estudiat una mostra de 154 alumnes del curs de
6è de primària de sa Pobla que, mitjançant un qüestionari, han detallat quin és el seu domini de
les diferents habilitats lingüístiques, així com quins són els seus usos lingüístics en diferents
àmbits comunicatius...
Els resultats mostren dues coses, la primera d’elles és que el grau de coneixement és alt, per
tant, l'ensenyament de la llengua catalana és satisfactori. La segona cosa que es mostra, és que
a l'escola el fan servir molt el català, per tant, l'escola funciona com a lloc per a la immersió. No
obstant això, la majoria dels alumnes, quan es troben en un altre àmbit social o familiar, canvia
de llengua, sigui al castellà o a alguna altra llengua. Per tant, arribam a la conclusió que, tot i tenir
un alt nivell en llengua catalana, els nins utilitzen una altra llengua que no és la aquesta per a la
socialització familiar i amb amics.
[eng] Knowing the linguistic uses of students is fundamental to analyse the current
situation of our linguistic community. For this reason, this study aims to demonstrate that a high
level of language proficiency does not necessarily imply a high level of usage.
To analyze this situation, a sample of 154 sixth-grade students from Sa Pobla was studied.
Through a questionnaire, these students detailed their proficiency in various linguistic skills and
their language use in different communicative contexts.
The results show two things. First, the degree of proficiency is high, indicating that the teaching
of the Catalan language is satisfactory. Second, students use Catalan extensively at school,
making the school an effective immersion environment. However, the majority of students switch
to another language, whether Spanish or another language, in social or family settings. Therefore,
we conclude that despite having a high level of proficiency in Catalan, children use another
language for family and social interactions with friends.