[cat] El present treball de fi de grau tracta el tema de les Rondalles Mallorquines,
concretament a l’Educació Primària, des del punt de vista docent i com es podrien
desenvolupar diverses en l’àmbit acadèmic. Per aquest motiu, la primera part d’aquest
treball serà totalment teòrica, dedicada a la recerca d’informació sobre les diferents
qüestions i aspectes que es volen desenvolupar. La segona part d’aquest treball serà
relacionar tota aquesta informació aplicada dins les aules d’Educació Primària en
diferents àrees d’aquesta, cercant els valors culturals i identitaris, tant com valors
lingüístics, on dins aquests es poden desenvolupar aspectes com la creativitat i la
imaginació, en format de proposta didàctica. A més, es cerca la total importància de les
Rondalles Mallorquines en aquesta etapa fonamental de l’aprenentatge. Els motius pel
qual s’ha desenvolupat aquest Treball Final de Grau són les següents: conèixer la
influència positiva que les rondalles, a partir d’una d’elles, pot tenir des de la seva
lectura i la seva oralitat, desenvolupant aspectes socials i acadèmics que perduraran de
per vida dins el propi alumnat. Per això, com a futurs docents, s’ha de tenir la
responsabilitat de familiaritzar els infants amb la rica cultura i literatura de Mallorca per
tal de preservar-la de la seva completa desaparició. Sabent què les rondalles són un
element essencial del patrimoni cultural mallorquí, tenen un impacte social gràcies a la
seva transmissió de diferents aspectes, com valors, emocions, així com una mena
d'identificació social i un sentiment d’identitat cultural, aquest treball vol apropar a les
pròximes generacions la importància d’aquestes dins la nostra llengua. Es treballaran
aspectes de desenvolupament de les rondalles a partir de diferents estratègies textuals,
les quals poden arribar a ajudar a què el propi alumnat d’Educació Primària, pugui
entendre i desenvolupar els diferents termes arrelats a aquestes.
[eng] This final project deals with the topic of Rondalles Mallorquines, specifically in
Primary Education, from a teaching point of view and how several could be developed
in the academic field. For this reason, the first part of this work will be completely
theoretical, dedicated to the search for information on the different issues and aspects
that we want to develop. The second part of this work will be to relate all this
information applied in the classrooms of Primary Education in different areas of it,
looking for cultural and identity values, as well as linguistic values, where aspects such
as creativity and imagination can be developed within them, in format of didactic
proposal. In addition, the full importance of the Rondalles Mallorquines is sought in this
fundamental stage of learning. The reasons why this Final Degree Project has been
developed are the following: to know the positive influence that the rondalles, from one
of them, can have from their reading and their orality, developing social and academic
aspects that will last for life within the students themselves. For this reason, as future
teachers, it is necessary to have the responsibility to familiarize children with the rich
culture and literature of Mallorca in order to preserve it from its complete disappearance.
Knowing that rondalles are an essential element of Mallorcan cultural heritage, they
have a social impact thanks to their transmission of different aspects, such as values,
emotions, as well as a kind of social identification and a feeling of cultural identity, this
work wants to bring to the next generations the importance of these within our language.
We will work on development aspects of the rondalles based on different textual
strategies, which can help the students of Primary Education themselves to understand
and develop the different terms rooted in them.