[cat] Aquest treball de final de grau està confeccionat amb l’objectiu de crear una proposta
didàctica per a poder desenvolupar la consciència fonològica fonamentant la intervenció en el
que diuen les últimes recerques sobre el tema seguint autors com Cassany, Vigotsky, Rangel,
entre d’altres. La consciència fonològica és ben coneguda per ser un predictor de la lectura i
l’escriptura. És per aquest motiu, que és important treballar amb els infants per tal de
desenvolupar aquesta consciència i totes les consciències que abasta aquesta que són:
consciència lèxica, consciència sil·làbica, consciència de la rima i la consciència fonèmica.
La intervenció va dirigida a un grup de primer d’educació primària; així i tot, aquesta sessió
es pot aplicar fins a tercer de primària, ja que com expliquen els estudis la consciència
fonològica es desenvolupa fins als vuit anys. L’objectiu és aplicar tots els coneixements
teòrics plasmats al marc teòric per proposar una intervenció amb recursos didàctics de creació
pròpia que puguin ser implementats dins l’aula amb el fi de millorar el procés d’alfabetització
dels alumnes i prevenir les possibles dificultats a la lectura i l’escriptura.
[eng] This final degree project is designed with the aim of creating a didactic proposal to
develop phonological awareness, basing the intervention on the latest research on the subject,
following authors such as Cassany, Vigotsky, Rangel, among others. Phonological awareness
is well known to be a predictor of reading and writing. It is for this reason that it is important
to work with children to develop this awareness and all the awarenesses it encompasses,
which are: lexical awareness, syllabic awareness, rhyme awareness and phonemic awareness.
The intervention is aimed at a group in the first year of primary school, although this session
can be applied up to the third year of primary school, since, as studies explain, phonological
awareness develops up to the age of eight. The aim is to apply all the theoretical knowledge
expressed in the theoretical framework to propose an intervention with didactic resources of
our own creation that can be implemented in the classroom in order to improve the literacy
process of the pupils and prevent possible difficulties in reading and writing.