[cat] Sovint sembla que es té un cert rebuig a explicar històries desagradables i altament
impactants, com són les guerres, als infants. Sense posar en dubte que el discurs s’hagi
d’adequar a les distintes edats dels infants, parlar de por i mort a l’escola és igual d’important
que aprendre a gestionar la ira i la frustració, per exemple. D’acord amb això, l’objectiu
principal d’aquest treball és fer una anàlisi dels Desastres de la guerra de Goya amb la
finalitat de traslladar-ho a l’Educació Primària per abordar l’exploració d’emocions com la
por i el procés del dol. Els docents som un dels principals referents dels infants en edats
escolars i no els hauríem d’amagar aquest tipus de fets i temàtiques, que sovint són
considerats tabú. Per això, es fa una proposta didàctica versàtil i transversal amb les
assignatures de ciències socials, plàstica i valors. Per dur a terme el present treball, s’ha
realitzat una exhaustiva recerca bibliogràfica sobre Goya, el pintor, el seu context històric i
els seus gravats, en concret els Desastres de la guerra. A més, també s’ha realitzat una
recerca sobre els beneficis de tractar aquestes temes més delicats, així com el dol, la por i la
mort, a les aules d’Educació Primària.
[eng] There often seems that there is a certain refusal to tell unpleasant and highly shocking stories,
such as wars, to children. Without doubting that the discourse should be adapted to the
different ages of children, talking about fear and death at school is just as important as
learning to manage anger and frustration, for example. Accordingly, the main objective of
this work is to make an analysis of Goya’s Desastres de la guerra in order to transfer it to
Primary Education to address the exploration of emotions such as fear and the grief process.
Teachers are one of the main references of school-age children and we should not hide from
them these types of facts and topics, which are often considered taboo. For this reason, a
versatile and transversal didactic proposal is made with the subjects of social sciences, plastic
arts and values. To carry out this work, an exhaustive bibliographic search has been carried
out on Goya, the painter, his historical context and his engravings, specifically the Desastres
de la guerra. In addition, research has also been carried out on the benefits of dealing with
these more delicate issues, as well as grief, fear and death, in primary education classrooms.