[cat] Aquest treball s’emmarca dins d’un projecte d’Aprenentatge-Servei sol·licitat pel laboratori
de pedagogia hospitalària (InèditLab) i gestionat per la xarxa InèditNet. El seu objectiu és
proporcionar una visió detallada sobre l’estat actual dels conceptes de la mort i el dol a les
aules d’Educació Primària de les Illes Balears. Iniciativa que neix de la necessitat de tractar la
mort de manera més natural i freqüent a les aules, per la qual cosa es qüestiona la manca de
propostes a nivell estatal i balear per abordar aquests conceptes.
Per analitzar la situació i traçar hipòtesis de millora, la metodologia d'aquest treball inclou
una revisió bibliogràfica exhaustiva sobre la pedagogia de la mort i el dol i un anàlisi del
currículum oficial de l'Educació Primària a les Illes Balears, juntament amb l’estudi de les
vies per les quals es podria justificar curricularment aquest tipus de pràctiques. D’altra banda,
es realitza un estudi quantitatiu mitjançant una enquesta a 102 docents de les diferents illes de
l’arxipèlag balear per tal d’explorar les perspectives, creences personals, actituds i
percepcions dels docents sobre la pedagogia de la mort i com consideren aquests que això pot
influenciar a l’hora d’abordar d'aquest tipus de pràctiques.
Els resultats confirmen que la mort continua sent un tema poc tractat en l'educació actual,
malgrat les recomanacions de diversos autors i investigadors que en subratllen la importància
per al desenvolupament integral dels alumnes. Les conclusions del TFG destaquen la
urgència d'implementar estratègies educatives que permetin als alumnes gestionar les
emocions associades a la pèrdua i la mort, garantint que els docents tinguin la formació
necessària per poder fer-ho possible. D’aquesta manera, es reclama la inclusió de la
pedagogia de la mort com a eix vertebrador del currículum educatiu per preparar els alumnes
a afrontar situacions de pèrdua amb resiliència i comprensió emocional.
[eng] This work frames in a project of Learning-Kick solicited by the laboratory of hospitable
pedagogy InèditLab and managed by the mesh InèditNet. His aim is to provide a detailed
vision on the ongoing state of the concepts of the death and grief in the classrooms of
Primary Nurture of the Balearic Islands. Initiative that is born of the necessity to treat the
death in a more natural and frequent way, questioning the lack of proposals at state and
Balearic level to accost these concepts.
To analyze the situation and trace hypotheses of improvement, the methodology of this work
includes an exhaustive bibliographic review on the pedagogy of the death and the grief,
beside one analysis of the official curriculum of the Primary Nurture in the Balearic Islands,
together with the survey of the ways for which could justify this type of practices with the
curriculum. On the other hand, it realizes a quantitative survey at 102 primary teachers of the
distinct islands of the Balearic archipelago to explore the perspectives, personal beliefs,
attitudes and perceptions of the educational on the pedagogy of the death and how consider
these that this can influence at the hour to accost of this type of practices.
The results confirm that the death continues being a little motif treated at the ongoing nurture,
in spite of the recommendations of several authors and researchers that underline the
importance for the integral development of the kids. The conclusions of the TFG describes
the urgency to implement educational strategies that help the kids to manage the emotions
associated to the loss and the death, guaranteeing that the educational have the necessary
training to be able to make it possible. In this way, it demands the inclusion of the pedagogy
of the death as an axis of the educational curriculum, to prepare the pupils for affronting
situations of loss with resilience and emotional realization.