Abordant la mort a l’educació primària: un estudi sobre el seu tractament als centres de les Illes Balears

Show simple item record

dc.contributor Negre Bennasar, Francisca
dc.contributor.author Morey Riutort, Jose Miguel
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-06-16T06:46:36Z
dc.date.available 2025-06-16T06:46:36Z
dc.date.issued 2025-06-16
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170441
dc.description.abstract [cat] Aquest treball s’emmarca dins d’un projecte d’Aprenentatge-Servei sol·licitat pel laboratori de pedagogia hospitalària (InèditLab) i gestionat per la xarxa InèditNet. El seu objectiu és proporcionar una visió detallada sobre l’estat actual dels conceptes de la mort i el dol a les aules d’Educació Primària de les Illes Balears. Iniciativa que neix de la necessitat de tractar la mort de manera més natural i freqüent a les aules, per la qual cosa es qüestiona la manca de propostes a nivell estatal i balear per abordar aquests conceptes. Per analitzar la situació i traçar hipòtesis de millora, la metodologia d'aquest treball inclou una revisió bibliogràfica exhaustiva sobre la pedagogia de la mort i el dol i un anàlisi del currículum oficial de l'Educació Primària a les Illes Balears, juntament amb l’estudi de les vies per les quals es podria justificar curricularment aquest tipus de pràctiques. D’altra banda, es realitza un estudi quantitatiu mitjançant una enquesta a 102 docents de les diferents illes de l’arxipèlag balear per tal d’explorar les perspectives, creences personals, actituds i percepcions dels docents sobre la pedagogia de la mort i com consideren aquests que això pot influenciar a l’hora d’abordar d'aquest tipus de pràctiques. Els resultats confirmen que la mort continua sent un tema poc tractat en l'educació actual, malgrat les recomanacions de diversos autors i investigadors que en subratllen la importància per al desenvolupament integral dels alumnes. Les conclusions del TFG destaquen la urgència d'implementar estratègies educatives que permetin als alumnes gestionar les emocions associades a la pèrdua i la mort, garantint que els docents tinguin la formació necessària per poder fer-ho possible. D’aquesta manera, es reclama la inclusió de la pedagogia de la mort com a eix vertebrador del currículum educatiu per preparar els alumnes a afrontar situacions de pèrdua amb resiliència i comprensió emocional. ca
dc.description.abstract [eng] This work frames in a project of Learning-Kick solicited by the laboratory of hospitable pedagogy InèditLab and managed by the mesh InèditNet. His aim is to provide a detailed vision on the ongoing state of the concepts of the death and grief in the classrooms of Primary Nurture of the Balearic Islands. Initiative that is born of the necessity to treat the death in a more natural and frequent way, questioning the lack of proposals at state and Balearic level to accost these concepts. To analyze the situation and trace hypotheses of improvement, the methodology of this work includes an exhaustive bibliographic review on the pedagogy of the death and the grief, beside one analysis of the official curriculum of the Primary Nurture in the Balearic Islands, together with the survey of the ways for which could justify this type of practices with the curriculum. On the other hand, it realizes a quantitative survey at 102 primary teachers of the distinct islands of the Balearic archipelago to explore the perspectives, personal beliefs, attitudes and perceptions of the educational on the pedagogy of the death and how consider these that this can influence at the hour to accost of this type of practices. The results confirm that the death continues being a little motif treated at the ongoing nurture, in spite of the recommendations of several authors and researchers that underline the importance for the integral development of the kids. The conclusions of the TFG describes the urgency to implement educational strategies that help the kids to manage the emotions associated to the loss and the death, guaranteeing that the educational have the necessary training to be able to make it possible. In this way, it demands the inclusion of the pedagogy of the death as an axis of the educational curriculum, to prepare the pupils for affronting situations of loss with resilience and emotional realization. en
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Mort ca
dc.subject.other Dol ca
dc.subject.other Pedagogia de la mort ca
dc.subject.other Pedagogia del dol ca
dc.subject.other Pedagogia hospitalària ca
dc.subject.other Aprenentatge-servei ca
dc.subject.other ODS ca
dc.subject.other Death ca
dc.subject.other Grief ca
dc.subject.other Pedagogy of Death ca
dc.subject.other Pedagogy of Grief ca
dc.subject.other Hospital Pedagogy ca
dc.subject.other Service-Learning ca
dc.subject.other SDG ca
dc.title Abordant la mort a l’educació primària: un estudi sobre el seu tractament als centres de les Illes Balears ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics