[cat] La societat, en general, separa el joc de l’aprenentatge i aquesta divisió es fa molt més
evident si ens referim a l’àrea de les matemàtiques. Aprendre matemàtiques a través del
joc durant els anys d’escolarització pot ser una estratègia molt valuosa per afavorir al
desenvolupament d’actituds posteriors. Una de les premisses del treball és partir de jocs
de taula tradicionals, però diferents del bingo, el dominó o el parxís, ampliant així el
ventall de possibilitats i recursos. En el present document es vol comprovar la idoneïtat
del joc de taula l’Oca Matemàtica que, sense perdre el component lúdic contribueix al
desenvolupament de la competència matemàtica per part de l’alumnat. Particularment,
tracta les operacions aritmètiques bàsiques des d’una perspectiva analítica i, també,
pràctica i ho fa a través d’altres jocs de taula tradicionals que necessiten el càlcul mental
per ser resolts. El mètode utilitzat en la intervenció s’ha basat en la recollida de dades a
través de l’observació i un petit qüestionari contestat pels participants. Els resultats
obtinguts són altament satisfactoris i apunten a la utilització del recurs per aprendre,
repassar o estudiar les operacions aritmètiques bàsiques matemàtiques.
[eng] Society, in general, separates playing from learning, and this division becomes even
more evident when referring to the area of mathematics. Learning mathematics through
games during school years can be a very valuable strategy to foster the development of
future attitudes. One of the premises of this work is to start with traditional board games,
but different from bingo, dominoes, or parcheesi, thereby expanding the range of
possibilities and resources. This document aims to verify the suitability of the board
game "Mathematical Goose" which, without losing its playful component, contributes to
the development of the students’ mathematical competence. Specifically, it addresses
basic arithmetic operations from both an analytical and practical perspective, using other
traditional board games that require mental calculation to be solved. The method used in
the intervention was based on data collection through observation and a small questionnaire answered by the participants. The results obtained are highly satisfactory
and suggest the use of this resource to learn, review, or study basic arithmetic operations.