[cat] El Treball de Fi de Grau consisteix en una recerca empírica sobre la salut mental en
l'etapa de l'adolescència i la intervenció educativa que es du a terme a partir dels centres
educatius.
Aquest treball té com a objectius principals identificar les problemàtiques de salut
mental entre els estudiants adolescents des de la perspectiva dels docents, analitzar les
estratègies utilitzades pels docents per abordar-les i avaluar-ne l'efectivitat, i identificar les
necessitats de formació i suport dels docents per millorar en aquest àmbit. També es busca
recopilar recomanacions per millorar la capacitat dels docents per tractar la salut mental dels
estudiants i promoure el seu benestar, usant una perspectiva crítica per analitzar i avaluar les
mesures educatives, i millorar les habilitats d'investigació i recerca personal.
Aquesta recerca es divideix en dues parts: una recerca bibliogràfica i una empírica,
que consisteix en una enquesta de la qual s’han extret els resultats. Els més destacables són:
es ressalta la saturació dels serveis escolars, ja que els docents han de fer front no només a
l'ensenyament sinó també a altres necessitats com la salut mental. Es destaca la importància
de la implicació de les famílies i del personal especialitzat en l'àmbit escolar. Pel que fa a les
dades estadístiques, es conclou que totes les problemàtiques són importants, però segons
l’existència de programes de prevenció i intervenció, a la que més es dona importància és a
l’assetjament escolar i a la que menys a la depressió. És essencial donar-los a totes el
reconeixement adequat sense oblidar-se de la tasca docent. Per abordar la salut mental dels
adolescents des de l'àmbit escolar, es destaquen diverses estratègies com la participació de les
famílies, la col·laboració amb serveis externs, la sensibilització i la formació de tota la
comunitat educativa, incloent-hi famílies, docents i estudiants.
[eng] The Final Degree Project consists of an empirical research on mental health in the
adolescent stage and the educational intervention carried out in educational centers.
The main objectives of this work are to identify mental health problems among
adolescent students from the perspective of teachers, to analyze the strategies used by
teachers to address them and evaluate their effectiveness, and to identify the training and
support needs of teachers to improve in this area. It also seeks to compile recommendations
for improving teachers' capacity to address students' mental health and promote their
well-being, using a critical perspective to analyze and evaluate educational measures, and to
improve personal research skills.
This research is divided into two parts: a literature search and an empirical one,
consisting of a survey from which the results have been extracted. The most noteworthy are:
it highlights the saturation of school services, as teachers have to cope not only with teaching
but also with other needs such as mental health. It highlights the importance of the
involvement of families and specialized staff in the school environment. With regard to
statistical data, it is concluded that all the problems are important, but according to the
existence of prevention and intervention programmes, the most important is bullying and the
least important is depression. It is essential to give adequate recognition to all of them
without forgetting the work of teachers. In order to tackle adolescent mental health in
schools, various strategies are highlighted, such as the participation of families, collaboration
with external services, awareness-raising and training for the whole educational community,
including families, teachers and students.