[cat]La lectura i la escriptura és l’eix central d’aprenentatge d’educació infantil. En
aquest treball es farà una recerca i síntesi d’informació respecte diferents postures i
investigacions de grans autors com Bravo, Cárdenas, Jiménez, Ortiz, Medina, entre
d’altres, per defensar un aspecte clau d’aquest aprenentatge; la consciència fonològica.
En aquest treball que presento, intentaré demostrar la importància de millorar
aquesta habilitat des de les primeres edats, per a un bon rendiment i millora en
l'obtenció lectora i d’escriptura. També s’exposa com es pot dur a terme el
desenvolupament de la consciència fonològica i pautes d’actuació per facilitar el treball
docent.
A més presentaré una programació per entrenar la consciència fonològica a
partir dels tres nivells en la qual està dividida; consciència sil·làbica, consciència
intrasil·làbica i la consciència fonèmica. És una proposta anual pràctica d’intervenció
educativa composta per activitats i/o jocs seqüenciades per dificultat, temporalització de
les activitats i graelles d’avaluació. Aquesta programació està dissenyada per ser
desenvolupada a 3r d’educació infantil, és a dir, per nins de 5 anys.
[eng]Writing and reading is the main point of learning in children’s education. In this
essay we will look up for and summarise information from different studies and
research essays of known authors as Bravo, Cárdenas, Jiménez, Ortiz, Medina, among
others, in order to defend a key aspect of this learning the phonological awareness.
In this essay I present, I will try to make the importance of improving this ability
from early ages, as to achieve a good performance and improvement in writing and
reading skills, evident.
Furthermore, I will present a courseware to train the phonological awareness in
the three levels it is divided; that is, syllabic, intra-syllabic and phonemic awareness. It
is an annual practise proposal of educational intervention composed of activities and/or
games of different difficulty levels, timing of activities and evaluation charts. This
courseware is designed to be implemented in the third course of children’s education,
that is, for five years old kids.