[cat] Els conflictes estan presents en el dia a dia d’una escola infantil. Resulta de vital importància
treballar la resolució de conflictes a etapes primerenques, per tal de no desembocar en
conseqüències negatives, tant en l'àmbit personal com grupal. Concretament, en aquest treball
es pretén abordar els conflictes a través del cercle de diàleg, extret de les pràctiques
restauratives.
Primerament, s’ofereix un marc teòric exposant i analitzant l’origen del cercle de diàleg, la
seva definició, beneficis i funcionament. També es descriu el rol del docent com facilitador/a
dins el cercle de diàleg.
Per treballar la resolució de conflictes a l’aula, mitjançant el cercle de diàleg és necessari
treballar diferents competències emocionals: consciència emocional, regulació emocional,
competència social, autonomia emocional, habilitats per a la vida i benestar emocional. Les
quals els infants han d’assolir al llarg de la seva vida.
Un objectiu prioritari dins el cercle de diàleg es posa en els fonaments per afavorir la
resolució de conflictes dins el grup i de manera autònoma, facilitant la pràctica de la
consciència emocional, l'escolta, la comunicació i la identificació de possibles solucions
viables dins el grup.
La pràctica de la resolució de conflictes, així com la resta de competències emocionals, cal
que es treballen dins el context escolar i dins el context familiar, així serà important afavorir
l'acompanyament emocional dels progenitors, els vincles segurs familiars i una parentalitat
positiva.
Una segona part del treball presenta una proposta d'intervenció iniciada des del cercle de
diàleg, facilitant la pràctica restaurativa dins l’aula de 3 anys del CEIP Vora Mar (Can
Picafort). Es proposa el recurs d’una titella com a eix conductor de les sessions.
[eng] Conflicts are present in the daily life of a nursery school. It is vitally important to work on
conflict resolution at an early stage in order to avoid negative consequences, both at a
personal and group level. Specifically, the aim of this work is to tackle conflicts through the
circle of dialogue, an extension of restorative practices.
Firstly, a theoretical framework is offered, explaining and analysing the origin of the circle of
dialogue, its definition, benefits and functioning. It also describes the role of the teacher as a
facilitator in the circle of dialogue.
In order to work on conflict resolution in the classroom, through the circle of dialogue it is
necessary to work on different emotional competences: emotional awareness, emotional
regulation, social competence, emotional autonomy, life skills and emotional well-being.
These are skills that children need to acquire throughout their lives.
A priority objective in the circle of dialogue is to focus on the fundamentals of group and
autonomous conflict resolution, facilitating the practice of emotional awareness, listening,
communication and the identification of possible viable solutions within the group.
The practice of conflict resolution, as well as the rest of emotional competences, must be
worked on in the school context and in the family context, so it will be important to promote
the emotional support of parents, secure family ties and positive parenting.
The second part of the work presents a proposal for intervention initiated from the circle of
dialogue, facilitating restorative practice in the 3-year-old classroom of CEIP Vora Mar (Can
Picafort). It proposes the use of a title as the driving force behind the sessions.