[cat] El present treball s’ha duit a terme mitjançant la metodologia de recerca empírica a un
centre educatiu de Mallorca. L’objectiu que es contempla i es pretén assolir és el d’observar
i analitzar l’ocupació de l’espai dels nens i les nenes d’una aula de tres anys del CEIP Sa
Marina de Llucmajor, per tal d’analitzar les diferències que ens podem trobar a l’aula per raó
de gènere. Aquest treball està compost d’unes bases teòriques on es parla de com es
contempla la coeducació avui dia i de la importància d’aquesta dins l’escola, a més de la
construcció de gènere des de la infància a través de les joguines, el joc i l’ocupació de
l’espai. Per tal de resoldre els objectius proposats a l’inici del present treball, s’ha duit a
terme una investigació a partir d’uns instruments d’estudi que han permès identificar les
diferències que es produeixen a l’aula estudiada en referència a les trajectòries dels infants,
a les preferències en les joguines i en els tipus de jocs dels nins i les nines. Per acabar,
s’han presentat els resultats de l’estudi, on podem veure reflectida una gran diferència en la
manera de relacionar-se amb l’espai, amb les persones i els objectes del seu entorn (aula),
la qual cosa ha evidenciat la continuïtat de la imposició de les normes socials que estan tan
arrelades dins la societat.
[eng] This study has been carried out using an empirical research methodology in an educational
centre in Mallorca. The objective is to observe and analyse the occupation of space by boys
and girls in a three-year-old classroom at CEIP Sa Marina in Llucmajor, in order to analyse
the differences that can be found in the classroom on the basis of gender. This work is
composed of a theoretical basis where we talk about how coeducation is contemplated today
and the importance of it in the school, as well as the construction of gender from childhood
through games, play and the occupation of space. In order to meet the objectives proposed
at the beginning of this work, research has been carried out using study instruments that
have made it possible to identify the differences that occur in the classroom studied in terms
of the children's backgrounds, playground preferences and the types of games played by
boys and girls. Finally, we have presented the results of the study, where we can see
reflected a great difference in the way of relating to space, people and objects in their
environment (classroom), which has shown the continuity of the imposition of social norms
that are so deeply rooted in society.