[cat] Aquest treball té com a finalitat general entendre com es pot emprar l’art com a eina
d’aprenentatge a l’etapa d’educació infantil. Així com investigar en quins aspectes afavoreix
l’educació artística a la primera infància i com és l’art a les aules. Els principals interrogants
són els següents: quins beneficis té l'art a la infància, entendre com es concep l’educació
artística als centres, quines eines proporciona, quin rol té el docent. Els objectius són: definir i
contextualitzar l’art, descobrir quin paper té l'art a l'aula d'infantil, quins beneficis
proporciona, de quina manera es treballa actualment i aprofundir en el rol docent a l’aula
d’infantil.
D’aquesta manera, a partir de la investigació, es posa en context l’art i es tracta de definir el
concepte, resultant un concepte ambigu i obert. Quant a l’educació artística, se situa al
currículum, juntament amb els objectius d’aquesta, es troba una manca d’aprofundiment en
els continguts i una jerarquia d’altres matèries als centres escolars. Seguidament, es
descobreix una sèrie de beneficis de l’educació artística per a la primera infància, en l’àmbit
psicomotor, cognitiu, sensorial, emocional i social. Es duu a terme una anàlisi de l’art a les
escoles infantils i es troba una mancança a les aules respecte a les arts. A més, es localitzen
propostes innovadores com el treball per ambients i els racons i les instal·lacions artístiques.
Finalment, per millorar l’educació artística, es parla de replantejar-la i del rol del mestre a
l’aula, s’aprofundeix en el seu vocabulari, de quina manera actua i quin és el seu rol dins les
propostes i l’aula en relació amb les arts.
[eng] The general purpose of this work is to understand how art can be used as a learning tool in
the early childhood education stage. As well as to investigate what benefits art education has
and what art is like in the classroom. The main questions are the following: what benefits
does art have in childhood, understanding how art education is conceived in schools, what
tools it provides, what role the teacher has. The objectives are: to define and contextualize art,
to discover what role art has in the infant classroom, what benefits it provides, how it is
currently worked and to deepen the teaching role in the classroom. In this way, based on the
research, the art is put into context and an attempt is made to define the concept, resulting in
an ambiguous and open concept. As for artistic education, it is located in the curriculum,
along with its objectives, there is a lack of depth in the contents and a hierarchy of other
subjects in schools. Next, a series of benefits of art education for early childhood are
discovered, in the psychomotor, cognitive, sensory, emotional and social fields. An analysis
of how art is worked in nursery schools is carried out and a lack of arts is found in the
classrooms. In addition, innovative proposals such as work by environments and corners and
artistic installations are located. Finally, to improve art education, we talk about rethinking it
and the role of the teacher in the classroom, delving into their vocabulary, how they act and
what their role is within the proposals and the classroom in relation to the arts.