[cat] El Manual Diagnòstic i Estadístic de Trastorns Mentals (DSM-5; American Psychiatric
Association, 2013) classifica la dislèxia com un trastorn de neurodesenvolupament dins els
trastorns específics d’aprenentatge, específicament de l’aprenentatge de la lectura,
l’escriptura i les matemàtiques. El present estudi se centra en la importància de treballar la
consciència fonològica en el segon cicle d’Educació Infantil per detectar i intervenir la
dislèxia de manera primerenca. Es va entrevistar a cinc expertes de diferents àmbits
(l’educatiu, el clínic i el familiar) per aprofundir en la relació existent entre les dificultats en la
consciència fonològica i la dislèxia. Les entrevistades manifestaren la importància de
treballar la consciència fonològica com a prerequisit per l’aprenentatge de la lectoescriptura,
ja que aquesta no sorgeix de manera espontània i requereix una estimulació des de l’etapa
d’educació infantil.
[eng] The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5; American Psychiatric
Association, 2013) classifies dyslexia as a neurodevelopmental disorder within specific
learning disorders, specifically in learning to read, write, and perform mathematics. This
study focuses on the importance of working on phonological awareness in the second cycle
of Early Childhood Education to detect and intervene in dyslexia early. Five experts from
different fields (education, clinical, and family) were interviewed to delve into the relationship
between difficulties in phonological awareness and dyslexia. The interviewees highlighted
the importance of working on phonological awareness as a prerequisite for learning to read
and write, as it does not emerge spontaneously and requires stimulation from the early
childhood education stage.